Kun Heidi Kivelä oli nuori, tyttöjen urheiluroolimallit olivat vähissä.
— Ainoa julkisuudessa näkyvä sporttinen hahmo oli Spice Girlsien Sporty Spice, Kivelä nauraa.
Televisiossa ei Kivelän lapsuudessa näytetty naisten pelejä missään urheilulajissa. Joskus Urheiluruudussa ohimennen sivuttiin asiaa.
Kivelä on entinen suomalainen maajoukkuejalkapalloilija ja liigajoukkueen valmentaja. Viime vuosina hän on työskennellyt Suomen Palloliiton kehityspäällikkönä vastaten naisten ja tyttöjen jalkapallon kehityksestä ja ollut siten omalta osaltaan edistämässä urheilun tasa-arvoa ja inklusiivisuutta.
Heidi Kivelä, mikä tilanne on nyt? Onko tytöillä nykyään enemmän roolimalleja?
— Tilanne on nyt täysin eri. Tänä päivänä naisten arvokisat, niin jalkapallon, koripallon kuin jääkiekon, näytetään televisiossa ja niihin liittyvät studiolähetykset ovat usein hyvin laadukkaita. Sen lisäksi myös sosiaalinen media on tuonut naisten urheilun lähemmäksi siitä kiinnostuneita ja toimii myös usein urheilevien naisten markkinointikanavana. Naisten urheilun kuluttajat ovat myös tutkitusti ahkerampia digin käyttäjiä, ehkä siksi, että ovat tottuneet etsimään enemmän tietoa lempiurheilijoistaan, niin somesta kuin YouTubesta.
Ikään kuin vastauksensa tueksi Kivelä näyttää vaikuttavan kuvaparin, jossa ensimmäisessä 10-vuotias tyttö, Leah Williamson seisoo kuvassa Englannin maajoukkueen silloisen kapteenin Kelly Smithin kanssa ja kuvaan on kirjoitettu terveiset: nimmari: To Leah, Dream big!!! Toisessa kuvassa Lontoon Tower Bridgeen on kiinnitetty valtava Niken mainosjuliste, jossa nykyään aikuinen Leah Williamson potkaisee jalkapalloa maajoukkueen kapteenina vuonna 2022.
— Esimerkkien ja esikuvien voima on valtava, Kivelä toteaa.
Edistyksestä huolimatta edelleen on tehtävää, Kivelä myöntää.
— Monesti eri lajien seurojen nettisivujen kuvamaailma on suunnattu pojille ja lajien markkinointi yhtä lailla. Jos esimerkiksi vanhemmat etsivät tyttärelleen harrastusta eivätkä koskaan näe kuvia vaikkapa koripalloa pelaavista tytöistä, he eivät välttämättä osaa ajatella koripalloa lapselleen sopivaksi, Kivelä toteaa.
Ongelmat ovat myös rakenteellisia.
— Useasti pojilla on eri lajien parissa eri ikäluokat: on 9-vuotiaiden, 10-vuotiaiden ja 11-vuotiaiden ryhmä ja näissä omat päätoimiset valmentajat toteuttamassa seuran linjauksia. Samassa lajissa tytöille saattaa olla olemassa samat ikäluokat, mutta yksi päätoiminen henkilö katsomassa kaikkien niiden perään. Jokainen ymmärtää, että laatu ei silloin voi olla samaa tytöille ja pojille, Kivelä toteaa.
— Lisäksi monikulttuuristen tyttöjen suhteen on otettavan huomioon myös kulttuurillisia seikkoja, ja seuroissa ja liitoissa on oltava tietoa ja ymmärrystä tämän tyyppisiä asioita kohtaan, Kivelä lisää.
Vuosina 2019-2020 Kivelä johti strategiatyötä jalkapallon pääsarjalle, Naisten Liigalle. Työpöydällä oli muun maussa yhtäläiset korvaukset naisille ja miehille sekä naisten ammattilaisuuksien tukeminen.
— Samalla heräsi kysymys narrativiista, siitä miten asioista puhutaan. Aloimme miettiä, miksi pitäisi puhua Naisten Liigasta, kun emme myöskään puhu miesten liigasta, Kivelä kertoo.
Sukupuolineutraalin nimen Kansallinen liiga julkistaminen sai laajasti kiitosta ja huomioita ulkomaita myöten.
Monimuotoisuus ja tasa-arvo urheilussa ovat tietenkin ns. ”right thing to do”, mutta on myös muistettava, että se on hyödyllistä myös liiketoiminnan kannalta.
— Muutama vuosi sitten perustetun amerikkalaisen naisten joukkueen, The Angel City FC:n arvo on noussut 250 miljoonaan dollariin. Maailmanlaajuisesti jalkapallon naisten MM-turnausta seurasi arviolta kaksi miljardia katsojaa - eli lähes joka kolmas ihminen maailmassa. Myös meillä Suomessa esimerkiksi naisten A-maajoukkue Helmarit myi viime kesänä ensimmäistä kertaa ottelunsa loppuun ja Hollantia vastaan pelattua ottelua Tampereella seurasi yli 8000 katsojaa, Kivelä kertoo lisäten, että kotiotteluiden yleisökeskiarvoissa mitattuina Helmarit ovat itse asiassa suunnilleen samoissa numeroissa kuin miesten jääkiekkomaajoukkue Leijonat.
Mitä monimuotoisempaa urheilu on, sitä enemmän ja parempia urheilijoita harrastusten pariin löytää. Mitä useampi lapsi tai nuori hakeutuu urheilemaan, sitä enemmän tarjontaa laadukkaista pelaajista on.
— Tämän vuoksi olisi tärkeää, että harrastustoimintaa olisi saatavilla mahdollisimman hyvin kaikille.
Mutta puhutaan vielä lopuksi Sporty Spicestä.
Vuonna 2022 Kivelä oli seuraamassa naisten jalkapallon EM-finaalia Lontoossa Wembley Stadiumilla ja huomasi, että hänen vieressään istui, kukapa muu kuin Melanie C eli Sporty Spice.
— Se oli sellainen ikimuistoinen ympyrä sulkeutuu -hetki, Kivelä hymyilee.