I divisioonan runkosarjan voiton varmistanut Porvoon Tarmo peluutti sarjan päätöskierroksella 7.3.2010 pääosin junioripelaajista koostuvaa kokoonpanoa Team Uusimaata vastaan ottelussa, joka päättyi Team Uusimaan voittoon. Voittonsa johdosta Team Uusimaa säilytti paikkansa I divisioonassa ilman karsintoja. Porvoon Tarmon päävalmentaja toimi ottelun aikaan Uusimaa Basket ry:n puheenjohtajana.
Koripalloliiton liittohallitus katsoi päätöksessään Tarmon järjestäneen ottelun lopputuloksen heikentämällä kokoonpanoaan tarkoituksellisesti. Liittohallitus mitätöi ottelun lopputuloksen, antoi Tarmolle kurinpitosakon sekä määräsi Team Uusimaan menettämään ottelusta saadut sarjapisteet. Rangaistuksen seurauksena Team Uusimaa joutui I divisioonan karsintaan ja putosi sarjaporrasta alemmas alueelliseen II divisioonaan.
Urheilun oikeusturvalautakunnan mukaan ottelun lopputuloksesta sopimisesta tai ennalta tapahtuneesta järjestämisestä ei ole esitetty luotettavaa selitystä, vaikka Tarmon valmentajaan liittynyt asetelma oli epäselvä. Valmentaja ei kuitenkaan osallistunut ko. otteluun Tarmon tai Team Uusimaan valmentajana.
Oikeusturvalautakunnan suullisessa käsittelyssä Porvoon Tarmo osoitti hyväksyttävät syyt viimeisen sarjakierroksen ratkaiseviin kokoonpanomuutoksiin sekä osoitti tavoitelleensa voittoa käytettävissä olevalla joukkueella. Oikeusturvalautakunnan mukaan ottelun ennalta järjestäminen tai lopputuloksesta sopiminen ovat eri asioita kuin valmentajan ja joukkueen johdon oikeus peluuttaa kulloisessakin ottelussa parhaaksi katsomaansa kokoonpanoa.
Oikeusturvalautakunnan päätöksen mukaan Team Uusimaalle ja Porvoon Tarmolle määrätyille kurinpitoseuraamuksille ei ollut perusteita, joten Koripalloliiton liittohallituksen tuomiot kumottiin.
I divisioonaa hallinnoivan Koripalloliiton liigapäällikön Pekka Valpolan mukaan Team Uusimaalla on 26.7. asti aikaa ottaa vastaan paikkansa I divisioonassa kaudella 2010/11. Jos seura ottaa paikan vastaan, I divisioona pelataan tulevalla kaudella 13 joukkueen sarjana.
