Viime vuosien tapaan Korisliigassa pelaa alkavalla kaudella 12 joukkuetta, joista kaikki kohtaavat toisensa neljästi. Joulutaukoa vietetään 20.-27.12. välisenä aikana, jonka lisäksi runkosarjan viimeisen ottelun ja puolivälierien avausottelun välillä on kuuden päivän ottelutauko.
Korisliigan 12 joukkueesta pudotuspeleihin selviää kahdeksan joukkuetta. Runkosarjan viimeinen putoaa suoraan I divisioonaan kaudeksi 2010-11 ja runkosarjan toiseksi viimeinen kohtaa I divisioonan kakkoseksi sijoittuneen joukkueen kaksiosaisessa liigakarsinnassa. Mikäli runkosarjan kaksi viimeistä ovat tasapisteissä sarjan päättyessä, pelataan 6.-8.4. kaksiosaiset esikarsinnat suorasta tippujasta ja karsintaan joutuvasta. Esikarsinnat ratkeavat kahden ottelun yhteistuloksella.
Runkosarjan toiseksi viimeisen ja I divisioonan kakkonen pelaavat 12.-17.4. paras kolmesta –järjestelmällä paikasta Korisliigassa kaudelle 2010-11.
Korisliigan pudotuspeleissä niin puolivälierät, välierät kuin finaalit pelataan paras viidestä –järjestelmällä. Pronssiotteluita pelataan vain yksi (28.4.) runkosarjassa paremmin sijoittuneen joukkueen kotikentällä.
Korisliigassa pelaavat kaudella 2009-10 Espoon Honka, Forssan Koripojat, Joensuun Kataja, Kauhajoen Karhu, Kouvot (Kouvola), KTP-Basket (Kotka), Lappeenrannan NMKY, Namika Lahti, Salon Vilpas, Tampereen Pyrintö, ToPo (Helsinki) ja UU-Korihait (Uusikaupunki).
Korisliigan otteluohjelma on ladattavissa ao. linkkien kautta PDF- ja XLS-muodoissa.
