Mikko Koivisto joukkueineen voitti osavaltion mestaruuden

Viime syksynä Yhdysvaltoihin ja Holy Crossin lukiojoukkueeseen siirtynyt nuorten maajoukkuepeluri Mikko Koivisto on saavuttanut ensimmäisen merkkipaaluun urallaan rapakon takana. Koivisto siivitti Holy Crossin Virginian osavaltion itsenäisten koulujen mestaruuteen.

Koivisto oli Holy Crossin paras korintekijä mestaruusturnauksen niin puolivälierässä, välierässä kuin finaalissakin. Pussihukkien 192-senttinen kasvatti käänsi finaalin Carlislea vastaan joukkueensa eduksi henkilökohtaisella panoksellaan. Koivisto nakkasi ensin 37 sekuntia ennen loppua kolmosen pohjaan nostaen Holy Crossin 51-50-johtoon. Hetkeä myöhemmin hän viimeisteli loppulukemat (53-50) kahdella vapaaheitollaan. Kaikkiaan Koivisto nakutti finaalissa 17 pistettä.

Välierissä Holy Cross kaatoi Shenandoan Valleyn 65-53 Koiviston viimeistellessä 19 pistettä. Puolivälierässä suomalaisen saldot olivat 21 pistettä ja neljä koriinjohtanutta syöttöä, joiden avulla Blessed Sacrament-Huguenot kaatui lukemin 78-54.

Mikko Koivisto, 17, on pelannut urallaan 46 nuorten maaottelua Suomi-paidassa. Ennen siirtymistään Yhdysvaltoihin Koivisto pelasi mm. miesten I divisioonaan 11,8 pisteen keskiarvolla Rekolan Urheilijoissa kaudella 2003-04. Viime kesänä hän sai kutsun NBA:n ja kansainvälisen koripalloliiton FIBA Euroopan yhteiselle Basketball Without Borders –leirille. Koivisto oli leirillä yksi 50 onnekkaasta eurooppalaisesta 16-19-vuotiaasta lupauksesta, jotka pääsivät harjoittelemaan Italian Trevisossa eri NBA-joukkueiden valmentajien johdolla ja eurooppalaisten NBA-pelaajien toimiessa leirillä tähtivieraina.

Päivitetty