Keskitetyllä järjestelmällä Koripalloliitto haluaa helpottaa sekä seurojen että erotuomareiden arkea sekä vapauttaa seurojen voimavaroja taloushallinnosta koripallotoimintaan. Lisäksi Koripalloliitto haluaa varmistua, että yhteisömme toimii eettisesti kestävin ja lainmukaisin toimintatavoin.
Järjestelmän perusidea on esitelty syksyn aikana erilaisissa seuratapaamisissa, joissa saatu vastaanotto on ollut kannustavan positiivista. Lopullisen sysäyksen prosessille antoi marraskuun 2012 liittovaltuusto, joka velvoitti liiton jatkamaan hanketta siten, että se käynnistyy syksystä 2013.
Järjestelmän yleiskuvaus
Erotuomarimaksujärjestelmässä erotuomaripalkkioiden maksamisesta tuomareille vastaa liitto. Erotuomari kuittaa ottelunsa tuomituksi BasketHotellin kautta 24h ottelun jälkeen merkiten samalla myös syntyneet matkakustannukset järjestelmään. Tämän jälkeen maksusuoritus siirtyy järjestelmässä eteenpäin tarkastettavaksi, hyväksyttäväksi ja kerran kuukaudessa maksettavaksi. Liitto hoitaa siis kaikki maksuun liittyvät hallinnolliset ja lainmukaiset ilmoitukset sekä tilitykset verottajalle.
Sarjailmoittautumisen jälkeen liitto laskuttaa seuralta jokaisen joukkueen sarjamaksun sekä kahden (2) kuukauden erotuomaripalkkion suuruisen ennakkomaksun. Ennakkomaksu perustuu arvioon joukkueen todellisista erotuomarikustannuksista kahden kuukauden ajalta ja se on sarja- sekä aluekohtainen.
Kauden aikana liitto laskuttaa kerran kuukaudessa seuroja toteutuneista erotuomarikustannuksista ja kauden lopussa toteutuneista kustannuksista vähennetään ennakkolaskun summa. Näin ollen jokainen seura maksaa erotuomareista vain toteutuneiden kustannusten mukaan.
Koska järjestelmä tuottaa jonkin verran kustannuksia liitolle ja vastaavasti vähentää seuroilta panostusta taloushallintoon, tulee jokaiselle ottelulle pieni hallinnollinen maksu. Tämä maksu laskutetaan seuroilta pelattujen otteluiden perusteella kuukausittain erotuomarilaskun yhteydessä.
Korisliigassa, naisten SM-sarjassa ja miesten I divisioonassa toimitaan erotuomarimaksujen kanssa myös ensi kaudella nykyisen toimintatavan mukaisesti.
Lisätietoja
Erotuomarimaksujärjestelmän kehitysprojektin vetämisestä vastaa Koripalloliiton kilpailutoiminnan johtaja Tom Westerholm, tom.westerholm@koripalloliitto.fi.
