Korisliigan ja naisten SM-sarjan karsintoihin muutoksia

Karsinnat Korisliigaan ja naisten SM-sarjaan supistuvat, jonka lisäksi niiden pelitapa uudistuu. Pelikaudella 2007-08 pääsarjojen pelipaikoista käydään paras kolmesta –ottelusarja yhden mestaruussarja- ja yhden divisioonajoukkueen välillä. Divisioonien voittajat nousevat sarjaporrasta ylemmäs myös ensi kaudella.

Korisliigan runkosarjassa 2007-08 viimeiseksi eli 12:nneksi jäävää joukkuetta odottaa suora putoaminen I divisioonaan. Vastaavasti I divisioonan voittaja nousee suoraan Korisliigaan. Karsinnan pelaavat Korisliigassa 11:nneksi sekä divisioonassa toiseksi sijoittuneet joukkueet. Ottelusarja pelataan paras kolmesta –menetelmällä, ja sen voittaja pelaa liigassa kaudella 2008-09.

Naisten SM-sarjan karsintaformaatti on samanlainen kuin Korisliigassakin. SM-runkosarjan perusteella ei kuitenkaan yksikään joukkue putoa suoraan, vaan karsintaan osallistuu runkosarjassa viimeiseksi eli yhdeksänneksi sijoittunut joukkue. Karsintavastus on paras kolmesta –ottelusarjassa divisioonan kakkonen. Divisioonan voittaja nousee suoraan SM-sarjaan. Näin ollen naisten SM-sarjassa pelaa kaudella 2008-09 kymmenen joukkuetta nykyisen yhdeksän asemesta.

Sarjojen välisistä rajapinnoista teki päätöksen Koripalloliiton hallitus.

Pelikaudella 2006-07 Korisliigan karsintoihin osallistui neljä ja naisten SM-sarjan karsintoihin kolme joukkuetta. Karsinnat pelattiin sarjamuotoisina.

Lisätietoja: /sarjat_tulokset/

Päivitetty