”Loimaan La Bomba” Koivisto Saksan Bundesliigaan

Shawn Huff saa pelikaudella 2014/15 seuraa Saksan Bundesliigaan toisestakin Susijengin pelaajasta. Nilan Bisonsin kahteen Suomen mestaruuteen johdattanut ja viime keväällä Turkissa debytoinut PuHu-kasvatti Mikko Koivisto, 27, edustaa tulevalla kaudella Gordon Herbertin valmentamaa Frankfurt Skylinersiä.

Mikko Koivisto oli Susijengin parhaimmistoa. Kuvat: Ville Vuorinen.

– Olen puhunut muiden Frankfurtissa pelanneiden suomalaisten kanssa Skylinersistä ja kuullut pelkkää hyvää Frankfurtista, Bundesliigasta ja seurasta, Koivisto kertoo seuran tiedotteessa.

– Bundesliiga on ollut listallani korkealla niissä liigoissa, joissa joskus haluan pelata, ja olen onnellinen tästä tilaisuudesta. Haluan pelata kovaa ja intensiivisesti ja auttaa joukkuettani erityisesti heitolla, joka on suurin vahvuuteni.

Skylinersiä valmentaa Suomessa huippuvalmentajauransa aloittanut suomalais-kanadalainen Gordon Herbert. Herbertin komennossa Skylinersissä on aiemmin pelannut muitakin suomalaispelaajia, kuten Jukka Matinen, Kimmo Muurinen ja Carl Lindbom.

Pelikaudella 2013/14 Skyliners jäi täpärästi Bundesliigan pudotuspelien ulkopuolelle. Koiviston lisäksi Susijengin pelaajista Saksassa pelaa ensi kaudella Ludwigsburgin Shawn Huff.

College-kentiltä Suomen mestariksi

Pussihukkien kasvatti pelasi ensimmäistä kertaa Suomen valtakunnallisia aikuisten sarjoja kaudella 2003/04, jolloin hän edusti Rekolan Urheilijoita miesten I Divisioonassa. Koivisto pussitti 19 ottelussa 11,8 pistettä ottelua kohden.

Pelattuaan kaksi kautta high school -koripalloa USA:ssa Koivisto siirtyi USA:n yliopistoliiga NCAA:n UNC Greensboro Spartansiin neljäksi kaudeksi. Koulunsa kaikkien aikojen parhaiden heittäjien joukkoon kuulunut Koivisto pussitti parhaalla kaudellaan 12,4 pistettä ottelua kohden.

Suomeen Koivisto palasi kaudeksi 2010/11, jolloin hän nakutti ToPolle 11,9 pistettä ottelua kohden. Syksyllä 2011 Koivisto siirtyi loimaalaisen liigatulokas Nilan Bisonsin paitaan. Kahden ja puolen Loimaalla vietetyn kauden aikana Koivisto juhli kahdesti Suomen mestaruutta sekä pelasi Bisonsin kanssa Eurocupia menestyksekkäästi syksyllä 2013.

Viime keväänä Koivisto siirtyi juuri ennen siirtorajan umpeutumista Turkin liigan Royal Hali Gaziantepiin. Gaziantep juhli EuroChallengen kolmatta sijaa ja päätyi Turkin liigan runkosarjassa yhdeksänneksi. Koivisto urakoi Turkin liigassa 4,7 pistettä ja EuroChallengessa 6,2 pistettä ottelua kohden.

Nuorten maajoukkueissa Koivistolla on tilillään 80 ottelua. Suomen miesten maajoukkueessa eli Susijengissä Koivisto on pelannut tähän mennessä 91 ottelua 5,5 pisteen keskiarvolla.

Koivisto on edustanut Suomea vuosien 2011 ja 2013 EM-kisoissa ja pelaa paraikaa Susijengissä vuoden 2014 MM-kisoissa. Koiviston yhden maaottelun piste-ennätys, 20, syntyi 8. elokuuta 2008 Ukrainaa vastaan.

Lisätietoja: Frankfurt Skylinersin tiedote

Lisätietoja: Mikko Koivisto