Miesten I divisioonan ulkomaalaiskiintiötä muutettiin

Koripallokauden 2005-06 ulkomaalaiskiintiöt eri sarjatasoilla olivat Suomen Koripalloliiton liittohallituksen esityslistalla perjantaina (13.5.). Hallitus päätti säilyttää ulkomaalaiskiintiöt ennallaan Sparliigassa, naisten SM-sarjassa sekä naisten I divisioonassa. Sen sijaan miesten I divisioonan kiintiöön tuli muutos, kun sarjassa sallitaan tulevalla kaudella kaksi EU- ja ETA-alueen ulkopuolista vahvistusta.

Kuluneella pelikaudella miesten I divisioonassa joukkueet eivät saaneet käyttää EU- ja ETA-alueen ulkopuolisia vahvistuksia.

Sparliigassa säilyi kahden, naisten SM-sarjassa sekä nuorten SM-sarjoissa yhden ulkomaalaispelaajan kiintiö. Naisten I divisioonassa ei kaudella 2005-06 saa pelata EU- ETA-alueen ulkopuolisia pelaajia edellisten kausien tapaan. EU- ja ETA-alueiden kansalaisten pelaamista ei ole rajoitettu missään suomalaisessa koripallosarjassa.

Jo aiemmin tänä vuonna liittohallitus teki päätöksen, jonka mukaan Sparliigan karsinnat tullaan pelaamaan keväällä 2006 Sparliigan ulkomaalaiskiintiöitä noudattaen. Perjantaisen päätöksen jälkeen Sparliiga- ja divisioonajoukkueet pääsevät karsintoihin ilman, että kumpikaan osapuoli joutuu luopumaan vahvistuksistaan.

Liittohallitus kävi kokouksessaan laajan keskustelun ulkomaalaiskiintiöiden täydellisestä poistamisesta. Hallitus totesi globaalin ilmapiirin olevan muuttumassa kyseiseen suuntaan, muttei vielä tehnyt päätöstä rajoituksien poistamiseksi.

Lisätietoja: /sarjat_tulokset/