Kyseessä on periaatepäätös, jonka vaikutuksia ei voida vielä vahvistaa, sillä pelikauden 2005-06 mahdollisista ulkomaalaiskiintiöistä eri sarjatasoilla päätetään vasta toukokuussa.
Mikäli kiintiöt säilyvät ennallaan, ei karsintoihin joutuvien Sparliiga-joukkueiden tarvitse luopua karsintoihin lähdettäessä ulkomaalaispelureistaan kuten kuluvalla kaudella. Tänä keväänä karsinnat pelattiin I divisioonan sääntöjä noudattaen, jotka eivät sallineet joukkueille yhtään EU- ja ETA-alueiden ulkopuolista vahvistusta. Sparliigassa kyseisiä vahvistuksia sai olla kaksin kappalein.
Sparliiga-karsintojen peliformaatista liittohallitus päätti jo vuosi sitten. I divisioonan voittaja nousee edelleen suoraan Sparliigaan. SM-runkosarjassa kaudella 2005-06 viimeiseksi jäävä ei kuluvasta kaudesta poiketen putoa suoraan, vaan SM-sarjan 11. ja 12. pelaavat karsintasarjan I divisioonan toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneiden kanssa. Vain karsintasarjan paras saa paikan Sparliigassa kaudelle 2006-07.
Sparliigassa pelaa 12 joukkuetta kaudella 2005-06. Seurojen kevään aikana tekemällä päätöksellä joukkueet pelaavat nelinkertaisen sarjan eli 44 ottelua runkosarjassa. Kahdeksan parasta selviytyy pudotuspeleihin.
Oulu Hitech suljettu kilpailutoiminnasta
Kokouksessaan liittohallitus päätti myös sulkea Oulu Hitech Basket ry:n Suomen Koripalloliiton kaikesta kilpailutoiminnasta. Sulkemisen syynä olivat maksamattomat erotuomarimaksut, joita seura ei toistuvista kehoituksista huolimatta suorittanut.
Oulu Hitech Basket putosi kuluneella kaudella miesten valtakunnallisesta I divisioonasta alueelliseen II divisioonaan.
Lisätietoja: /sarjat_tulokset/sparliiga/