Keskisen alueen mikrosarjoissa pelaavat yhdessä tytöt ja pojat

Joukkueet kaikkien yhteisessä mikrosarjassa kaudella 2022-2023 voivat olla seka-, tyttö- tai poikajoukkueita.

Keskisen alueen aluehallitus on kokouksessaan 1.8.2022 päättänyt, että alueen mikroikäiset U10 (2013-2014-syntyneet) ja U08 (2015 ja myöhemmin syntyneet) eivät pelaa aluesarjaa erikseen tyttöjen ja poikien sarjoissa tulevalla kaudella.

Puheenjohtaja Kimmo Juvosen mukaan Keskisen alueen aluehallitus näki monta tavoiteltavan arvoista hyötyä mikroikäisten sarjojen pelaamisessa ns. sekasarjana:

”Samaa sarjaa pelaavien joukkueiden määrä kasvaa 3–6 joukkueen sarjasta tai lohkosta. Suurempi joukkuemäärä tuo mukanaan monia hyötyjä. Se mahdollistaa erillisten Keski-Suomen ja Pohjanmaan lohkojen pelaamisen, mahdollisesti jopa kahdella sarjatasolla. Alueelliset lohkot taas vähentävät matkustusta Koripalloliiton ympäristösuunnitelman mukaisesti sekä helpottavat perheiden arkea vähentämällä matkustukseen käytettävää aikaa sekä matkustuskustannuksia.”

”Suurempi joukkuemäärä tuo myös vaihtelua joukkueiden arkeen. Pienet sarjat pysyvät koko junioriputken pieninä sarjoina, joissa samoja joukkueita vastaan pelataan vuodesta toiseen, jopa kyllästymiseen saakka.”

”Tyttöjen pelaaminen poikien sarjoissa on ollut viime aikoina aktiivisen keskustelun aiheena ja muun muassa Palloliitto uudisti viime syksynä omaa kilpailujärjestelmäänsä ennakkoluulottomasti. Ilman poika-tyttö -jakoa pelattava Keskisen alueen mikrojen sarja on ajan hengen mukaista sarjatoimintaa, joka tukee nykyajan seuroilta odotettavaa urheilukasvatustyötä.”

Päivitetty