Koko viisivuotisen aktiiviuransa ajan (1972-1977) Jalava edusti kasvattajaseuraansa Turun NMKY:tä voittaen jokaisella kaudella SM-sarjamitalin. Lisäksi hän saavutti Suomen Cupissa kaksi SM-kultaa ja kaksi hopeamitalia.
Seppo Jalava pelasi myös Euroopan Mestareiden liigan loppusarjassa, johon Turun NMKY selviytyi kaudella 1975-76 toistaiseksi ainoana suomalaisena joukkueena. Hänen koripallouransa henkilökohtainen huippuhetki sattui kaudella 1974-75, jolloin epäitsekkäänä pelaajana tunnettu ”Jallu” teki 42 pistettä Panttereita vastaan Helsingissä.
Koripallon pariin Jalava värvättiin A-juniorina yleisurheilukentältä, jossa hän herätti huomiota lahjakkaana kymmenottelijana. Hänen vahvin lajinsa oli keihäänheitto. Juniori-ikäisenä hän heitti miesten keihästä yli 62 metriä.
Suomalainen koripalloväki ottaa osaa Seppo Jalavan läheisten suruun.
Muistokirjoituksen kirjoittajat ovat joukkuetoverit Kjell Eriksson ja Mikko Koskinen.
