Turun NMKY luopuu I divisioonasta, paikkaa ei täytetä

Miesten I divisioonassa viidenneksi sijoittunut Turun NMKY on luopunut sarjapaikastaan. Tiistai-iltana koolla ollut Koripalloliiton hallitus päätti olla täyttämättä paikkaa aikaistaen samalla divisioonan joukkuemäärän kavennussuunnitelmaa vuodella. Tulevalla pelikaudella I divisioonassa pelaa 13 joukkuetta.

Luopumisperusteluikseen Turun NMKY ilmoittaa pelaajavaikeudet. Seura ilmoitti tiistaina liitolle, ettei sillä ole divisioonatason edellyttämiä kotimaisia pelaajia tarpeeksi, eikä sillä ole käytännön mahdollisuuksia ulkomaalaispelaajien palkkaamiseksi.

Koripalloliiton suunnitelmissa oli supistaa miesten I divisioonan joukkuemäärää kahden seuraavan pelikauden aikana (kaudelle 2010-11) 12:een joukkueeseen, joka on sama joukkuemäärä kuin Korisliigassa. Turun NMKY:n luovuttua liittohallitus päätti aikaistaa suunnitelmaa siten, että I divisioona pelataan 12-joukkueisena jo pelikaudella 2009-10. TuNMKY on ilmoittanut anovansa sarjapaikkaa alueellisesta II divisioonasta.

Miesten I divisioonassa pelaavat joukkueet kaudella 2008-09 ovat BC Jyväskylä, BC Nokia, Helsingin NMKY, Järvenpään Koripalloseura, Kauhajoen Karhu, Lapuan Korikobrat, Loimaan Korikonkarit, Pussihukat (Vantaa), RU/ToPo (Vantaa), Salon Vilpas, Tapiolan Honka (Espoo), Ura Basket (Kaarina) ja Äänekosken Huima.

Divisioonan supistuminen yhdellä joukkueella ei muuta aiemmin päätettyjä periaatteita, joiden mukaan divisioonasta nousee yksi joukkue varmuudella Korisliigaan ja toinen karsii. Vastaavasti Korisliigasta putoaa kauden 2008-09 päätteeksi yksi joukkue ja toinen karsii paikastaan divisioonajoukkuetta vastaan.

Miesten I divisioonan peliformaatti kaudelle 2008-09 julkaistaan myöhemmin.

Lisätietoja: /sarjat_tulokset/miesten_i_divisioona/