17-vuotiaiden tyttöjen SM-sarja
Välierien avausottelussa Tapiolan Honka voitti Espoo Basket Teamin 62–55 (33–25) ja siirtyi sarjassa johtoon 1–0.
Tapiolan Hongan voiton tärkeimmät arkkitehdit olivat Ida Riihijärvi (15/7) ja Lotta Tyynilä (11/5/5 syöttöä). Kenisha Eshohen tupla-tupla (13/11) ei riittänyt voittoon Espoo Basket Teamille.
Espoo Basket Team isännöi Tapiolan Honkaa huomenna Espoolahden Urheiluhallissa.
Toisessa 17-vuotiaiden tyttöjen SM-sarjan välieräottelussa HNMKY ja HoNsU kohtasivat Helsingissä Namika Areenalla, ja HNMKY voitti ottelun lukemin 61–55 (32–33).
HoNsU aloitti ottelun nopeasti ja päätti ensimmäisen neljänneksen johtaen 21–11. Vaikka HNMKY tasoitti pelin toisella neljänneksellä, HoNsU vei ensimmäisen puoliajan yhden pisteen johdolla 33–32.
HNMKY aloitti toisen puoliajan innokkaammin ja voitti ottelun lopulta lukemin 61–55, ottaen 1–0 -johdon välieräsarjassa.
HNMKY:n Matilda Mainio kirjautti tilastot 19/5/1syöttöä ja Saara Rämö 12/7/2 syöttöä. HoNsUn Enni Hyppönen teki ottelussa 10/7.
Sarjan toinen ottelu pelataan huomenna Jyväskylän Monitoimitalolla.
17-vuotiaiden poikien SM-sarja
17-vuotiaiden poikien SM-sarjan välierien avausottelussa Turun NMKY ja Tampere YMCA-KU-Rapy kohtasivat Turussa Nunnavuoren palloiluhallissa.
Tampere YMCA-KU-Rapy aloitti ottelun sähäkästi, mutta Turun NMKY tasoitti pelin ja vei ensimmäisen puoliajan nimiinsä 41–36. Vaikka Turun NMKY:llä oli toisen puoliajan alussa jo 17 pisteen johto (58–41), tamperelaiset kuroivat eroa umpeen ja viimeiselle neljännekselle mentiin tilanteessa 62–57. Viimeisellä neljänneksellä peli tasoittui 70–70:een, kun kellossa oli jäljellä 5:53.
Ottelun viimeiset viisi minuuttia olivat jännittävää taistelua, ja vähemmän virheitä tehnyt Turun NMKY päätti ottelun 86–83 -voittoon, tehden välieräsarjan tilanteeksi 1–0.
Ottelun tehokkaimmat pelaajat Turun NMKY:ssa olivat Lasse Sellman (21/7/5 syöttöä) ja Daniel Koivisto (18/11). Ali Tokgöz ja Peter Santos tekivät myös tärkeän osan joukkueen voitosta, molemmat 17 pisteellään. Tampere YMCA-Ku-Rapy:n Niko Tuovinen kirjautti 25/6.
Joukkueet kohtaavat sarjan toisessa ottelussa huomenna sunnuntaina Tampereella Pitkämäen liikuntahallissa.
Päivän toisessa välieräottelussa 17-vuotiaiden poikien SM-sarjassa ToPo onnistui voittamaan KTP:n lukemin 75–72 (27–39).
Ottelu alkoi erittäin tasapäisenä. Ensimmäinen neljännes päättyi ToPon 15–14 -johtolukemiin, mutta KTP kurotti rinnalle toisella puoliajalla ja siirtyi johtoon 27-39, ja ensimmäinen puolisko päättyi tähän lukemaan.
ToPo onnistui tasoittamaan pelin viimeisen erän alussa (54–54), ja voitti ottelun lopulta lukemin 75–72 ottaen 1–0 -kiinnityksen välieräsarjaan.
Ottelun tehokkaimmat pelaajat ToPolta olivat Isaiah Bangura (20/11/3 syöttöä) ja Otto Kantero (13/9/4 syöttöä). KTP:n tehokkaimmin esiintyi Alfred Pitkänen (21/14).
Sarjan toinen ottelu pelataan huomenna Kotkan Steveco Arenalla.