Honka jatkoon tappiosta huolimatta

Espoolaisjoukkue Honka kärsi itsenäisyyspäivänä 67-75-vierastappion virolaiselle A. Le Coqille. Tappio oli kuitenkin toissijainen asia, sillä Honka varmisti silläkin FIBA Challenge Cupissa E-lohkon voiton. Honka jatkaa europelejään Challenge Cupin pudotuspeleissä.

Honka voitti A. Le Coqin kotonaan 19 pisteellä (94-75). Suomalaisjoukkue oli voittanut myös kaikki muut Challenge Cupin ottelunsa. Näin Hongalle riitti perjantaina alle 18 pisteen tappio lohkovoiton varmistamiseksi.

Nimivahva A. Le Coq otti ohjat käsiinsä kamppailun alussa ja pääsi 12-8-johtoon. Honka sai kuitenkin tasaisesti onnistumisia hyökkäyspäässä läpi ottelun, eikä päästänyt isäntiään missään vaiheessa karkuun. Neljännen jakson puolivälissä tilanne näytti hetken pahalta, kun Viron maajoukkuemiesten Aivar Kuusmaan ja Andre Pärnin johdolla A. Le Coq johti lukemin 71-61. Honka onnistui loppuhetkillä hallitsemaan tempoa ja pitämään lukemat itselleen edullisina.

Honka kärsii loukkaantumisista, eikä perjantainakaan pelikunnossa ollut kuin kourallinen miehiä. Honkalaisista Marcus Grant, Markus Hemdahl, Olli Nikitin ja Heikki Zitting joutuivat puurtamaan yli 30 minuuttia. Parhaiten järkälemäisten virolaisten seassa punnersi Zitting, joka heitti 16 pistettä ja noukki seitsemän levypalloa. Myös Grant (15/4), Maurizio Pratesi (13/1) ja Nikitin (12/5) ylsivät kaksinumeroisiin pistesaldoihin.

17 pistettä mieheen heittäneet Kuusmaa ja Igor Kurasov olivat A. Le Coqin parhaat korintekijät. Kuusmaan iltaa sykensi 11 pallonmenetystä.

– Meillä on neljä pelaajaa loukkaantuneena, joten olimme tänään(kin) vajaamiehisiä. Olen iloinen lohkovoitosta. Se on tärkeä asia nuorelle joukkueelle, pohdiskeli Hongan päävalmentaja Mihajlo Pavicevic.

Lisätietoja FIBA Challenge Cupista löytyy osoitteesta http://challenge.nebl.com/.

Päivitetty

Kategoriat