Kotkalainen Jorma Bruce johdatti Suomen 17-vuotiaiden poikien kadettimaajoukkueen vuoden 1981 EM-kisoissa historiallisesti neljänneksi. Sijoitus on edelleen miesten puolella Suomen kaikkien aikojen paras arvokisasijoitus kaikki ikäluokat huomioiden.
Naisten maajoukkueen päävalmentajana Bruce toimi vuosina 1982–84. Hän vastaanotti vuonna 2015 Koripalloliiton kultaisen ansiomerkin (nro 178).
Hän teki menestyksekkään uran myös seurajoukkuepuolella: Bruce valmensi Peli-Karhuja ja KTP:tä SM-sarjassa yhteensä kuuden kauden ajan. Bruce johdatti I divisioonassa pelanneen Peli-Karhut miesten Suomen Cupin mestaruuteen kauden 1979–80.
Suomalainen koripalloväki ottaa osaa Jorma Brucen omaisten suruun.
