Juha Sten on vuodesta 2020 toiminut nuorten maajoukkueiden päävalmentajana sekä HBA-Märskyn poikajoukkueen valmentajana miesten I divisioona A:ssa.
– Onnittelut Juhalle uudesta työtehtävästä. Koripalloliitossa olemme aina iloisia ja ylpeitä siitä, kun olemme saaneet olla tukemassa ihmistä olemaan paras versio itsestään. Tämä uusi työtehtävä tulee taas laajentamaan Juhan näkemystä kilpaurheilun saloista läpi lajirajojen ja kansainvälisesti, kommentoi Koripalloliiton valmennuksen johtaja Henrik Dettmann.
Sten on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri sekä ammattivalmentaja. Olympiakomitea uudisti syksyn aikana omaa huippu-urheiluyksikön organisaatiota, ja Sten tulee olemaan yksi neljästä uudesta huippu-urheiluvastaavasta. Hänen lisäkseen pesteissä aloittavat Liisa Ahlqvist-Lehkosuo, Toni Roponen ja Tommi Pärmäkoski.
– Viime vuodet olen päässyt seuraamaan suomalaista koripalloa todelliselta näköalapaikalta ja olen oppinut paljon. Kiitos Koripalloliitolle rohkaisusta hakea uuteen työhön, johon siirryn nöyrin mielin antamaan oman panokseni suomalaisen huippu-urheilun eteen, Juha Sten kommentoi.
Nuorten maajoukkueiden ja HBA-Märskyn poikajoukkueen valmennuskuviot kevään osalta ratkaistaan sisäisillä järjestetyillä. Koripalloliitto tiedottaa myöhemmin Stenin jatkajasta.
Eurokentiltä kokemusta niin pelaajana kuin valmentajana
Pelaajaurallaan Sten edusti Suomessa Turun NMKY:tä, turkulaista Aura Basketia, Kataja Basketia sekä Lappeenrannan NMKY:tä. Kaksi SM-hopeaa ja kolme cup-mestaruutta voittanut Sten valittiin vuoden tulokkaaksi sekä palkittiin kahdesti Korisliigan vuoden puolustuspelaajana. Pelaajauralta kokemusta karttui myös Saksan, Ruotsin ja Espanjan liigoista. Susijengissä takamies pelasi 31 maaottelua.
Valmennusuransa Sten aloitti Namika Lappeenrannan Korisliiga-joukkueen apuvalmentajan paikalta kaudella 2012–13. Myöhemmin seuran pudottua sarjaporrasta alemmas Sten toimi joukkueen päävalmentajana. Sen jälkeen tie vei Keski-Suomeen, jossa Sten luotsasi jyväskyläläisen Hongikon Nuorisoseuran Urheilijoiden A-poikajoukkueen SM-hopealle sekä valmensi Äänekosken Huiman divisioonajoukkueita.
Kaudella 2018–19 Sten siirtyi joensuulaisen Kataja Basketin Korisliiga-joukkueen päävalmentajaksi. Stenin alaisuudessa Kataja osallistui kahdesti FIBA Europe Cupiin.
Sten toimi 20-vuotiaiden miesten apuvalmentajana 2015 ja sekä EM-kotikisavuonna 2016. Sten toimi nuorten maajoukkueiden sekä HBA-Märskyn I divisioona A:n päävalmentajana 2020–22. Lisäksi hän on toiminut SUSI All Stars -leirityksessä poikien sekä 15-vuotiaiden poikamaajoukkueen päävalmentajana.
