Korihait säilyi Sparliigassa, Vilpas divariin

Uudenkaupungin Korihait sinetöi sunnuntaina paikkansa koripallon Sparliigassa, kun se kaatoi kotonaan SM-karsintasarjan päätöskierroksella Forssan Koripojat lukemin 90-79. Korihaiden tehtävä oli sunnuntaina helppo, sillä sille olisi riittänyt sunnuntaina 38 pisteen tappiokin sarjapaikan säilyttämiseen.

Korihait voitti karsintasarjan kuudesta ottelustaan viisi kompastuen ainoastaan divisioonakomennuksen saaneeseen Salon Vilppaaseen vieraissa. Vilppaan kohtalona on siis hakea vauhtia divarista yhdeksän peräkkäisen SM-kauden jälkeen, vaikka joukkue pelasi hienon kevätkauden. Vilpas voitti SM-runkosarjan 12 viimeisestä ottelustaan yhdeksän.

Neljän joukkueen karsintasarjasta ainoastaan voittaja sai paikan Sparliigassa, jossa pelaa ensi kaudella 12 joukkuetta tämän kauden 13 joukkueen asemesta. Yksi joukkue Sparliigassa kuitenkin vaihtui, kun Äänekosken Huima jäi SM-runkosarjan viimeiseksi ja putosi. Tilalle nousi divisioonan voittanut ToPo Helsingistä.

Vilpas oli karsintasarjan kakkonen voittosuhteella 3-3, FoKoPo kolmonen (3-3) ja Lapuan Korikobrat nelonen (1-5).

Uusikaupunkilaisten valtti oli tehokkaasti pelannut kuusikko. Korinteossa ahnaimpina häärivät EU-vahvistukset Harvey Van Stein (22,3 pistettä) ja Robin Grey (19,3). Karsintasarjan todellisesta esiinmarssista vastasi kuitenkin Korihaiden vasta 17-vuotias Gerald Lee Jr. 205-senttinen tulevaisuudenlupaus tehtaili karsintasarjan keskiarvoikseen 15,0 pistettä, 9,8 levypalloa, 3,20 koriinjohtanutta syöttöä ja huimat 3,00 torjuntaa ottelua kohden.

Lisätietoja: /sarjat_tulokset/sparliiga/sm-karsintasarja/

Päivitetty