Liigaseurat päättivät älypallon käyttöönotosta

Korisliigan seurat ovat yksimielisesti päättäneet ottaa ns. älypallon käyttöön liigaotteluissa keskiviikosta 13.3. alkaen. Älypallon sekä pelaajien kenkiin kiinnitettävien seurantasirujen avulla Korisliigan joukkueet saavat käyttöönsä hyödyllistä tilastotietoa oman joukkueen sekä vastustajan pelaamisesta.

Korisliigassa pelataan 13.3. alkaen seurojen yhteisellä päätöksellä ns. älypallolla, joka yhdessä pelaajien kengissä olevien seurantasirujen kanssa mahdollistaa pelaajien ja pallon kaikkien liikkeiden tunnistamisen ottelun aikana.

Kattavat testaukset ja kansainvälisen koripalloliiton (FIBA) asettamat vaatimukset läpäissyt älypallo oli määrä ottaa käyttöön jo kuukausi sitten. Tuolloin Suomen Koripalloliitto otti aikalisän käyttöönotossa antaakseen joukkueille lisäaikaa harjoitella seurantasirulla varustetuilla pelipalloilla sekä käydäkseen tarvittavat lisäkeskustelut seurojen kanssa.

Tampereella 24. helmikuuta kokoontuneet Korisliiga-seurat päättivät yksimielisesti ottaa älypallon käyttöön liigaotteluissa 13.3. alkaen. Ainoan poikkeuksen tekee Joensuun Kataja, jonka otteluissa älypalloa aletaan käyttää vasta sen jälkeen, kun joensuulaisten pelit Eurochallenge-kilpailussa ovat ohi.

Älypallo-hanketta vetää Koripalloliiton yhteistyökumppani SstatzZ. Hanke on saanut rahoitusta mm. teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekesiltä. Koripalloliitolla ei ole hankkeessa taloudellisia, vaan ainoastaan urheilun kehittämiseen liittyviä intressejä.

Palloon ja pelaajien kenkiin kiinnitettävien ”seurantatagien” avulla rekisteröidään kaikki pelaajien ja pallon liikkeet ottelun aikana. Kerätty materiaali on yhdistettävissä videokuvaan, joka helpottaa joukkueiden pelianalyysin tekoa. Lisäksi materiaali sisältää mm. pelaajakohtaiset analyysit heidän liikkeistään ottelun aikana sekä heitto- ja levypallotilanteiden tehokkuudesta.

Korisliigassa pelataan keskiviikkona 13.3. viiden ottelun kierros.

Lisätiedot: Korisliigan otteluohjelma ja tilastot

Päivitetty

Henkilöt