Sopanen toimi kuluneella kaudella SM-tasolla ensimmäistä kauttaan vastuuvalmentajana. Hän oli kylläkin Pyrbasketissa usean vuoden ajan Jarmo Laitisen aisaparina ja oli päävalmentajan roolissa, kun Laitinen oli töiltään estynyt. Sopasen alaisuudessa Pyrbasket sijoittui SM-Koriksen runkosarjassa 12:nneksi ja säilytti sarjapaikkansa voittamalla kaikki ottelunsa karsintasarjassa.
SM-kauden jälkeen Sopanen toimi Korikobrien valmennustiimissä, kun joukkue selvitti tiensä nousukarsinnoista I divisioonaan. Tuleva kausi on lapualaisseuralle sen historian ensimmäinen I divisioonassa, jota on pelattu kaudesta 1975-76 lähtien.
Korikobrien edustusjoukkueen valmentamisen lisäksi Sopanen toimii myös seuran valmennuspäällikkönä.