Serbia & Montenegro tarjosi toivonkipinää Suomen naisille

Koripallon naisten EM-karsinnoissa molemmat ottelunsa hävinneelle Suomelle tarjottiin myöhään lauantaina toivonkipinää Serbia & Montenegrosta, kun kotijoukkue kukisti Cacakissa pelatussa ottelussa siihen mennessä tappioitta edenneen Romanian numeroin 65-57 (38-37).

Suomella on karsinnoista jäljellä vielä kaksi ottelua. Suomi kohtaa ensi keskiviikkona klo 17.45 Helsingin Kisahallissa Serbia & Montenegron sekä seuraavana lauantaina karsintojen päätteeksi Romanian vieraissa.

Lohkosta vain voittaja selvittää varmuudella tiensä ensi vuonna Italian Chietissä pelattavaan EM-lopputurnaukseen.

Käytännössä ykkössijaan enää teoreettiset mahdollisuudet omaavan Suomen on voitettava molemmat ottelut ja vieläpä varsin suurella erolla, sillä korisuhteita mahdollisissa tasapisteissä laskettaessa Hilpi Savikon valmentama ryhmä on heikoilla.

Suomi hävisi ensimmäisen ottelunsa Serbia & Montenegrolle 47-74. Romania oli puolestaan parempi pistein 77-64 Helsingin Jäähallissa pelatussa ottelussa.

Kahteen viimeiseen otteluun lähdettäessä Suomen koriero on 40 pistettä miinuksella. Serbia & Montenegrolla on plussaa 31 ja Romanialla yhdeksän pistettä. Mikäli Suomi voittaisi molemmat jäljellä olevat ottelunsa, päätyisivät kaikki joukkueet voittosuhteeseen 2-2, jolloin aletaan laskea joukkueiden korisuhteita.

Naisten A-divisioonan EM-karsintoja pelataan viidessä lohkossa, joiden voittajat sekä neljä parasta lohkokakkosta selviytyvät suoraan Italian kisoihin.

Serbia & Montenegron tehokkaimmat pelaajat Romanian kaadossa olivat Monika Veselovski (18/1) ja Ana Jakovic (13/7). Romanian ykkönen oli Maria Pascalau (13/4).

Keskiviikkona 20.9. Töölön Kisahallissa pelattavan Suomi-Serbia & Montenegro -ottelun lipunmyynnistä lisätietoja tästä.

Lisätietoja: /maajoukkueet/naisten_maajoukkue/

Päivitetty