Maksatusjärjestelmän käyttöönoton jälkeen erotuomaripalkkiot maksetaan erotuomareille kerran kuukaudessa ja vastaavasti seurat saavat kerran kuukaudessa laskun toteutuneista erotuomaripalkkiosta. Sarjailmoittautumisen yhteydessä seuroilta peritään joukkuekohtainen ennakkomaksu (ks. artikkelin lopussa oleva liite), joka palautetaan seuroille kauden päättyessä. Seurat maksavat kauden aikana siis ainoastaan toteutuneista erotuomaripalkkioista.
Jokaisesta ottelusta järjestävältä seuralta peritään lisäksi ottelukohtainen hallintomaksu, joka laskutetaan kuukausittaisen seuralaskutuksen yhteydessä. Tällä hallintomaksulla katetaan järjestelmän käytöstä syntyvät taloushallinnon kustannukset.
Erotuomarimaksujärjestelmä on tällä hetkellä testausvaiheessa ja pilottihankkeena tulee olemaan eteläisen alueen II- ja I-divisioonan aluefinaalit.
Erotuomarimaksujärjestelmän ensi syksyn käyttöönottokoulutuksista sekä seuroille että erotuomareille informoidaan myöhemmin.
