
SM-sarjan kahdeksan joukkuetta pelaavat kaudella 2011-12 nelinkertaisen sarjan eli 28 ottelua joukkuetta kohden, kuten päättyneelläkin kaudella. Aiemman kuuden parhaan asemesta kevään 2012 pudotuspeleissä nähdään ainoastaan runkosarjan neljä parasta.
Aikuisten valtakunnallisissa sarjoissa pudotuspelisarjat ratkaistaan aina ”paras viidestä” – ja nuorten sarjoissa ”paras kolmesta” –menetelmällä, Koripalloliiton hallitus päätti. Pronssiotteluita pelataan niin aikuisten kuin nuorten sarjoissa vain yksi.
Liittohallitus päätti myös naisten SM-sarjakauden pidentämisestä, jolla halutaan mahdollistaa osallistuminen kansainvälisiin sarjoihin entistä paremmin. Sarjan vakiopelipäiviksi liittohallitus määritti perjantain ja sunnuntain.
Naisten divariin pudotuspelit
SM-sarjan laajennus kymmenen joukkueen vahvuiseksi suoritetaan siten, että keväällä 2012 sarjasta ei putoa suoraan yksikään joukkue. Naisten I divisioonan 2011-12 runkovoittaja nousee suoraan SM-sarjaan ja neljän seuraavan kesken pelattavien pudotuspelien voittaja nousee niinikään sarjaporrasta ylemmäs.
Sarjan täydentämisen jälkeen, pelikaudesta 2012-13 lähtien naisten SM-sarjassa, kuten muissakin aikuisten valtakunnallisissa sarjoissa noudatetaan liittohallituksen linjaamaa periaatetta, jonka mukaisesti runkosarjan heikoin putoaa ja alemman sarjaportaan paras nousee.
Naisten I divisioona säilyy kaudella 2011-12 kymmenen joukkueen sarjana, jossa pelataan kaksinkertainen runkosarja. Runkosarjasta ei putoa keväällä 2012 yksikään joukkue, vaan alueellisen II divisioonan kaksi parasta täydentää I divisioonan kymmenen joukkueen vahvuiseksi kaudelle 2012-13.
Lue myös seuraavat uutiset:
Lisätiedot: Basket.fi-palvelun Sarjat-osio
