Koripallon C-nuorten SM-kilpailu tekee paluun

Suomen Koripalloliitto palauttaa Suomen mestaruuskilpailun 13-14-vuotiaille eli C-nuorille 15 vuoden tauon jälkeen. C-nuorten SM-tittelistä kilpaillaan jo pelikaudella 2010-11. Edellisen kerran kyseisen ikäluokan Suomen mestaruudesta on pelattu vuonna 1996.

Miesten ja naisten Suomen cupissa pistetään palloa pussiin seuraavaksi puolivälierien merkeissä.

C-nuorten mestaruuskilpailun palauttamisesta teki päätöksen Koripalloliiton valtuusto lauantaina Helsingissä.

C-nuorten Suomen mestaruus ratkaistaan kaudella 2010-11 kolmivaiheisessa ja turnausmuotoisessa kilpailussa. Kilpailun vaiheet ovat syyskauden kestävä alueellinen karsinta, kevään aikana pelattava valtakunnallinen turnausmuotoinen sarja sekä kauden huipentava C-nuorten lopputurnaus.

Tulevalla pelikaudella 2010-11 C-nuorten ikäluokka muodostuu vuonna 1997 ja myöhemmin syntyneistä nuorista. Nuorten Suomen mestaruudesta pelataan tulevalla pelikaudella myös B-nuorten (15-16-vuotiaat) ja A-nuorten (17-19-vuotiaat) ikäluokissa.

C-nuorten mestaruuskilpailun perustietoja ja aikatauluja on listattuna alle. Yksityiskohdat julkistetaan myöhemmin.

Alueellinen karsinta

  • alueiden syyssarjat
  • syys-/lokakuu-joulukuu
  • sarjat päättyvät viimeistään 12.12.2010
  • joukkueet jatkoon alueellisten kiintiöiden mukaan
  • kaikki joukkueet, myös valtakunnalliseen sarjaan selviytyneet joukkueet, jatkavat alueellisessa sarjassa myös kevään

Valtakunnallinen turnausmuotoinen sarja

  • pelataan lohkoissa yksinkertaisena sarjana turnausmuotoisesti
  • kevään aikana neljä turnausta
  • yksittäisessä turnauksessa pelaa kolme joukkuetta, turnaus on yksipäiväinen
  • turnaukset eivät ole yhteistaloudellisia, jokaiselle joukkueelle tulee 1-2 turnausta järjestettäväksi
  • tammikuu-huhtikuu
  • lohkoista x määrä joukkueita jatkoon lopputurnaukseen

C-nuorten lopputurnaus

  • lopputurnauksessa pelataan kahdessa tasossa: ylempi ja alempi loppusarja.
  • turnaus pelataan toukokuussa