Miesten I divisioonaan pudotuspelit

Koripallon miesten I divisioonan voitto ja sen tuoma nousu Korisliigaan ratkaistaan pelikaudella 2008-09 aiemmista kausista poiketen pudotuspeleillä. Divisioonan runkosarjan voittaja palkitaan suoralla välieräpaikalla, kuuden seuraavan joukkueen pyrkiessä seuraksi puolivälierien kautta.

Miesten I divisioonan runkosarja pelataan 13 joukkueen kaksinkertaisena sarjana. Runkosarjan seitsemän parasta joukkuetta pelaavat kauden päätteeksi pudotuspelit voittajan selviytyessä suoraan välieriin. Pudotuspeleissä panoksena on suora nousu Korisliigaan sekä paikka liigakarsinnassa.

Pudotuspeleissä vastakkain asetetaan aina runkosarjassa parhaiten ja huonoiten sijoittunut joukkue, toiseksi paras ja toiseksi huonoiten sijoittunut jne. Puolivälierissä otteluparit ovat 2-7, 3-6 ja 4-5. Pudotuspeleissä kaikki ottelusarjat aloitetaan aina runkosarjassa paremmin sijoittuneen kotikentällä.

Puolivälierät sekä välierät pelataan paras kolmesta –menetelmällä. Finaali ja liiganousu ratkaistaan paras viidestä –ottelusarjalla. Finaalin häviäjä eli divisioonan kakkonen joutuu liigakarsintaan Korisliigan runkosarjassa 11:nneksi sijoittunutta joukkuetta vastaan. Liigakarsinta pelataan kuluneen kauden tapaan paras kolmesta –ottelusarjana.

Divisioonan runkosarjan viimeinen joukkue putoaa suoraan alueelliseen II divisioonaan. Runkosarjan 11. ja 12. sijoittuneet joukkueet osallistuvat II divisioonasta mukaan tulevien joukkueiden kanssa karsintoihin I divisioonaan. Aiempien päätösten mukaisesti pelikaudella 2009-10 miesten I divisioonassa pelaa 12 joukkuetta.

Miesten I divisioonassa pelaavat joukkueet kaudella 2008-09 ovat BC Jyväskylä, BC Nokia, Helsingin NMKY, Järvenpään Koripalloseura, Kauhajoen Karhu, Lapuan Korikobrat, Loimaan Korikonkarit, Pussihukat (Vantaa), RU/ToPo (Vantaa), Salon Vilpas, Tapiolan Honka (Espoo), Ura Basket (Kaarina) ja Äänekosken Huima.

Divisioonakausi pyörähtää käyntiin 2. lokakuuta.

Lisätietoja: /sarjat_tulokset/miesten_i_divisioona/

Päivitetty