Naisten SM-sarjassa ensi kaudella yhdeksän joukkuetta

Naisten SM-sarjassa viime kaudella pelannut Tampereen Pyrintö luopui SM-sarjapaikastaan. Liittohallituksen päätöksen mukaisesti paikkaa tarjottiin karsintasarjassa seuraaville joukkueille Jyväskylän HoNsU:lle ja ToPo Juniorit ry:lle.

SM-sarjaan nousua hakenut HoNsU päätyi vielä kehittämään joukkuettaan I divisioonassa. HoNsU:n taustajoukot eivät saaneet tarvittavia vahvistuksia joukkueeseen, joten seura ei nähnyt järkevänä lähteä liian kapealla materiaalilla SM-sarjaan.

ToPo Juniorit ry oli samoilla linjoilla, joten kaudella 2006–2007 naisten SM-sarja pelataan yhdeksän joukkueen voimin. Tampereen Pyrintö jatkaa naiskoripalloilua II-divisioonassa jo siellä pelaavalla joukkueella.

Pyrintö ottaa aikalisän

Pyrinnön luopumisen pääasiallisena syynä on pula sekä taloudellisista, taustatuki- että pelaajaresursseista. Yrityksistä huolimatta edellytyksiä täysipainoiselle toiminnan jatkamiselle ei ole löytynyt.

Luopumiseen vaikutti osaltaan myös toimintaympäristön muuttuminen eli ulkomaalaiskiintiöiden poistaminen. Yleisesti paine ulkomaisten pelaajien palkkaamisen kasvaa, mikä edellyttäisi tuntuvasti entistä parempia taloudellisia voimavaroja.

– Pyrintö ottaa nyt aikalisän ja alkaa luoda entistä vahvempaa pohjaa naiskoripalloilulleen. Tavoitteena on, että Pyrintö palaa muutaman vuoden kuluttua SM-sarjatasolle pääosin pyrintöläisin voimin, kertoi Pyrinnön koripallojaoston puheenjohtaja Saila Asumaniemi tulevaisuuden suunnitelmista.

Lisätietoja: /sarjat_tulokset/naisten_sm-sarja/

Päivitetty