Miesten maajoukkue haastaa Baltian maat

Suomen miesten koripallomaajoukkue karsiutui vuoden 2003 EM-kisoista jo alkutaipaleella viime kesänä, jolloin myös seuraavat tavoiteltavat arvokisat siirtyivät vuoteen 2005. Tieto seuraavien EM-karsintojen pelitavasta ja aikataulusta saadaan vasta toukokuussa 2002. Maajoukkueelle tulevaisuuden näkymät ovat silti selkeät.

Miesten maajoukkue keskittyy seuraavien vuosien aikana kahteen asiaan: kansainvälisten harjoitusotteluiden pelaamiseen ja – koko maajoukkuetoiminnan kehityssuunnitelman mukaisesti – yksilöiden kehittämiseen.

Tasaisten ja kustannustehokkaiden kansainvälisten otteluiden järjestämiseksi sekä niiden jatkuvuuden varmistamiseksi Suomi on käynnistänyt yhteistyön Latvian, Ruotsin ja Viron maajoukkueiden kanssa. Maat ovat sopineet vuosittaisten turnauksien järjestämisestä. Turnauksia, jotka kantavat nimeä Baltic Sea Basketball Cup, pelataan vuosittain 1-2 riippuen kyseisen vuoden muusta kansainvälisestä ohjelmasta.

– Ideaa on kehitelty hyvässä yhteistyössä maiden välillä. Olemme kaikki saman asian perässä. Haluamme maajoukkueille kovia, tasaväkisiä harjoitusotteluita järkevin kustannusrakentein. Lähialueiden yhteistyöllä pystymme toisillemme sen takaamaan, kertoi maajoukkueen päävalmentaja Ari Tammivaara, joka toimii myös Koripalloliiton valmennuksenjohtajana.

Ensimmäinen neljän maan turnaus järjestetään Suomessa 28.-29. kesäkuuta. Pelijärjestelmä on turnauksissa yksinkertainen; ennalta arvotut välieräparit kohtaavat turnauksen ensimmäisenä päivänä, seuraavana päivänä kohtaavat ensimmäisen päivän voittajat sekä häviäjät. Suomessa järjestettävän turnauksen avauspäivän ottelupareiksi arpa heitti Ruotsi-Viro sekä Suomi-Latvia. Turnauksen järjestyspaikka päätetään myöhemmin.

Tähdet ja tulevaisuuden toivot yhteiseen tehoharjoitteluun

Kansainväliset kokemukset ovat pelaajille tärkeitä, jotta yksilöt ymmärtävät, mitä heiltä vaaditaan, mikäli kansainvälisiin ympyröihin mielii. Vähintään yhtä tärkeää on harjoitella oikeita asioita opitun perusteella.

Koripalloliitto onkin käynnistänyt nuorten maajoukkuepelureiden tehoharjoitteluryhmän, johon kootaan potentiaalisimmat kansainväliselle huipulle tähtäävät urheilijat. Lisäksi miesten maajoukkueen ympärille kootaan oma tehoharjoitteluryhmä, olympiavalmennettavat. Ryhmään valitaan yhteensä reilu kymmenen pelaajaa, jotka viettävät taito- ja ominaisuusharjoittelun sekä testien parissa 12 päivää kesän aikana Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä. Fyysisen ja taitoharjoittelun perusteella pelaajille valmistellaan henkilökohtaiset ohjelmat, jotka tähtäävät pelurin puutteiden korjaamiseen sekä vahvuuksien vahvistamiseen.

Urheiluopistolla tapahtuvan yhteisharjoittelun lisäksi ryhmälle järjestetään kerran viikossa Helsingissä nelituntinen harjoitus, joka pitää sisällään sekä laji- että fysiikkaharjoitteita. Ryhmän tilannenopeutta ja pelituntumaa pidetään yllä kerran viikossa järjestettävillä ns. pick up -peleillä. Ohjelman suunnittelussa on kuultu pelaajien toivomuksia. Mm. NBA-ammattilainen Hanno Möttölä on osallistunut olympiavalmennettavien ohjelman ideointiin.

Olympiavalmennettavien ryhmään valitaan puolet sellaista pelaajaa, joiden uran oletettu paras aika on viiden vuoden päässä. Ryhmän pelureista toinen puolisko puolestaan edustaa joukkoa, jotka ovat koripalloilijana parhaimmillaan kymmenen vuoden päästä.

– Selkeä tavoitteemme on, että jokainen olympiavalmennettavista kehittyy kesän aikana. Tämä varmistaa sen, että kyseiset pelurit saavat seurajoukkueissaan seuraavalla kaudella suuremman roolin ja tuovat sitä kautta kokemustaan takaisin maajoukkueeseen ja maaotteluihin, Tammivaara täsmensi.

Päivitetty