Puolustus piti, 16-vuotiaat pojat päätyivät EM-kisoissa 11. sijalle

Makedonian Skopjessa järjestetyissä 16-vuotiaiden poikien B-divisioonan EM-kisoissa nähtiin sellainen erikoisuus, että kahdeksasta ottelusta kuusi voittoa napannut joukkue päätyi lopulta pelaamaan kisasijoista 11.-12. Suomi ei antanut lauantaisen Belgia-tappion kuitenkaan masentaa, vaan päätti EM-kisat voittamalla Viron tavaramerkikseen muodostuneen tiukan puolustuksen turvin 51-53 (15-30).

Ottelun ensimmäisellä puoliajalla näytti siltä, että Suomen puolustuspeli lukitsisi Viron täydellisesti. Suomi johti jo runsaan 20 pisteen turvin, kunnes Viro terästäytyi hieman ja kavensi puoliaikatilanteeksi 15-30.

– Ekan puoliajan jälkeen meille alkoi tulla jo sellainen olo, että tämä matsi on tässä, nyökkäsi joukkueen apuvalmentaja Anton Mirolybov.

Suomella ei ollut hätää vielä ottelun kolmannenkaan kymmenminuuttisen jälkeen, mutta päätösneljänneksellä Viro aloitti hurjan takaa-ajon. Kaksi minuuttia ennen ottelun loppua Suomi johti lukemin 50-53 ja Viro teki kaikkensa päästäkseen rinnalle. Viimeisen kahden minuutin aikana suomalaispuolustus terästäytyi jälleen ja napsaisi Viron lukkoon.

– Matsin loppu oli väsyneen joukkueen taapertamista. Hyökkäyksessä unohdimme joukkuepelin hienoudet ja valitsimme huonoja heittoja. Lähdimme kuitenkin siitä, että kun pidämme oman pään puhtaana, ei tarvitse tehdä koreja, virnisti Mirolybov.

Ottelun tauottua Suomi sijoittui turnauksessa yhdenneksitoista. Yhdeksästä ottelustaan seitsemän voittaneella Suomella olisi ollut aineksia parempaankin sijoitukseen, mutta Mirolybov pysäytti jossittelut alkuunsa.

– Me saatiin tämän turnauksen aikana kovan puolustusjoukkueen maine ja tahdoimme pitää sen loppuun asti. Juuri eilen Puolan valmennusjohto tuli valittelemaan sitä, että me olemme yksi kisojen parhaista puolustusjoukkueista, mutta olemme silti näin alhaalla.

Salin valittiin All Star -viisikkoon

B-divisioonan EM-turnauksen voiton vei lopulta Puola, joka voitti loppuottelussa Unkarin 80-73. Ottelun tauottua Suomen Sasu Salin nimettiin turnauksen All Star -viisikkoon.

– Sellainenkin ihme kävi, että turnauksessa yhdenneksitoista sijoittuneen joukkueen pelaaja valittiin turnauksen viiden parhaan pelaajan tähdistöön. Aika huikea suoritus Sasulta, Mirolybov kommentoi.

Kymmenessä päivässä yhdeksän ottelua urakoinut Suomi osasi nauttia loppusijoituksestaan, vaikka kärkisijat jäivät saavuttamatta.

– Joukkue on tällä hetkellä väsynyt, mutta onnellinen. Seitsemän voittoa yhdeksästä ottelusta on missä tahansa kisoissa kova suoritus. Vaikka nämä eivät olleet Euroopan A-tason kisat, kisoissa pelattujen otteluiden tasoa ei missään nimessä kannata aliarvioida, korosti Mirolybov.

Mirolybov puhui erityisen kiitolliseen sävyyn joukkueen materiaalin leveydestä. Uusia ratkaisijoita löytyi jokaiseen otteluun.

– Jouduimme lähtemään kisoihin ilman Mikael Sandbergia, joka on ollut joukkueelle tärkeä lenkki sisäpelissä. Onneksi muut jätkät astuivat vuorotellen isompaan rooliin ratkaisemaan otteluita.

– Valmennusjohto kiittää pelaajia. Nämä kisat olivat olosuhteiden ja pelitempon kannalta kova paikka. Tässä on hyvä nippu tulevaisuuden pelaajia, joiden pitää muistaa, että kova harjoittelu kantaa varmasti hedelmää, veisteli Mirolybov turnauksen päätöskommentiksi.

Viro (16-vuotiaat) – Suomi (16-vuotiaat) 51-53 (15-30), poikien B-divisioonan EM-kisojen sijoitusottelu, sijat 11.-12., Skopje (Makedonia) 29.7.2007

Vanttaja Samuli 6/3
Molenius Markus 3/5
Toivonen Lauri 3/1
Cato Kilian 0/4
Ohtonen Jukka 4/2
Laukkanen Antti 6/5
Helenius Juho 2/1
Niemistö Kai 4/3
Halonen Niki 6/3
Salin Sasu 14/5/3 syöttöä
Nikkarinen Antto 2/5/3 syöttöä/4 riistoa
Heinäharju Paavo 3/1

Päivitetty