Suomi voitti ensimmäisen kymmenminuuttisen komeasti 27-13 Espanjassa pelaavien ammattilaisten Taru Tuukkasen, Reetta Piiparin ja Tiina Stenin johdolla.
Toisella neljänneksellä Iso-Britannia heräsi peliin mukaan eikä Suomi päässyt karkuun, mutta kotijohto pysyi kymmenen pisteen tuntumassa.
Kolmas jakso oli kotijoukkueelle katastrofaalinen. Puolustustaan huomattavasti tiukentanut Iso-Britannia nousi johtoon vietyään ensimmäisen kuusiminuuttisen 12-0. Suomi hävisi jakson 20-7 tehtyään vain kaksi pelikoria viime hetkillä.
Iso-Britannian johto kasvoi suurimmillaan viimeisen jakson alussa kahdeksaan pisteeseen 50-58 -tilanteessa. Suomi nousi kuitenkin vielä vähitellen voittokamppailuun, kun Tiina Sten kavensi toiseksi viimeisellä minuutilla tilanteeksi 61-63. Suomelle tarjoutui tuon jälkeenkin vielä ratkaisupaikkoja, mutta joukkue tuhri viimeiset hyökkäyksensä.
– Jouduimme vaikeuksiin, kun vastustaja kovensi puolustustaan ja tuskastuimme kun heitotkaan eivät osuneet. Tulimme silti lopussa vielä hyvin voittotaistoon eikä tappiosta voi ketään syyttää, korosti Suomen päävalmentaja Tommi Koskinen.
Raskaalle vieraskiertueelle
Suomen korinteko keskittyi lopulta liiaksikin 16 pistettä tehneen Tuukkasen, 13 pistettä heittäneen Stenin ja kaikki 11 pistettään jo puoliaikaan mennessä tehneen Piiparin varaan. Ratkaisujaksoilla Tuukkaselle ja Stenille ei saatu riittävästi heittopaikkoja ja Piipari hukkasi sekä pelinrakennus- että pistetehonsa.
Iso-Britannian tehokkaimpia olivat lähietäisyyksiltä 17 pistettä heittänyt Kimberly Butler sekä 15 pistettä nostellut, peräti 201-senttinen Sarah McKay.
– Emme menneet paniikkiin Suomen kovasta alusta, vaan onnistuimme nousemaan voittoon hyvällä puolustuksella. Tämä oli tärkeä voitto, koska pidän Suomea yhtenä lohkon vahvimmista joukkueista, myhäili vieraiden valmentaja Mark Clark.
Suomi, Iso-Britannia sekä Romania ja Bosnia-Hertsegovina pelaavat lähimmän kahden viikon aikana kaksinkertaisen sarjan, jonka kaksi parasta säilyttää paikkansa EM-tason A-divisioonassa ja pääsee tavoittelemaan paikkaa vuoden 2011 EM-kisoihin. Tulevana kesänä Latviassa pelattavan naisten EM-turnauksen paikat on kahta vaille jaetut. Kuusi maata pelaa parhaillaan lisäkarsintaa kahdesta EM-kisalipusta.
Seuraavaksi Suomi matkaa kolmen ottelun vieraskiertueelle kohdaten 7.1. Romanian, 10.1. Bosnia-Hertsegovinan ja 13.1. Ison-Britannian. Kolmen ottelun vierasputken jälkeen Suomi palaa kotiyleisön eteen, Lahden Urheilutalolle 16.1. pelattavaan Romania- ja 19.1. pelattavaan Bosnia-Hertsegovina-otteluun.
– Uskon, että tämä joukkue parantaa peli peliltä ja siksi voimme lähteä luottavaisin mielin vieraskiertueelle. Ero britteihin jäi onneksi pieneksi, joten se on kuitattavissa vieraskentällä, suunnitteli Koskinen.
Suomi – Iso-Britannia 61 – 63 (43-36), naisten EM-karsintaa, Forssa 4.1.2009
Ottelun täydelliset tilastot löytyvät kv. koripalloliiton nettipalvelusta.
| Reetta Piipari | 11/1 | |
| Taru Tuukkanen | 16/9 | /6 torjuntaa |
| Vilma Kesänen | 3/0 | |
| Henna Salomaa | 0/1 | |
| Niina Laaksonen | 4/4 | |
| Heta Korpivaara | 6/6 | |
| Kaisa Tuure | 0/1 | |
| Tiina Sten | 13/7 | |
| Piia Harkko | 0/0 | |
| Minna Sten | 0/0 | |
| Laura Sario | 8/2 |
Jaksot: 27-13, 16-23, 7-20, 11-7. Suomen heittoprosentit: 1P 66,6 % (10/15), 2P 38,4 % (15/39), 3P 38,8 % (7/18). Katsojia: 570.
Lisätietoja: /maajoukkueet/naisten_maajoukkue/