

Koulutus lähti liikkeelle tutustumisella toisiin kurssilaisiin ja luomalla koulutuksen tavoitteet. Tämän jälkeen päästiin itse asiaan. Ensimmäinen aihekokonaisuus käsitteli alkuverryttelyn toteuttamista. Keskeisenä asiana oli: kuinka elimistö saadaan viritettyä varsinaista harjoitusta varten. Lounaan jälkeen vuorossa oli hyökkäyspelimalli: Viisi pelaajaa ulkoa liikkeelle. Sunnuntaina lähdettiin liikkeelle ylivoimatilanteista ja viimeinen keskeinen kokonaisuus oli auttava miespuolustus.
Onnistunut koulutus
Viikonloppu Karjasillan koululla tarjosi Oulun NMKY:n valmentajille ja pelaajille paljon työkaluja tulevaisuutta varten. Valmentajat saivat hyviä vinkkejä kuinka lähteä tekemään valmennustyötä vieläkin laadukkaammin. Seuran nuorisopäällikkö sai ajatuksia, mihin suuntaan lähteä ohjaamaan mini–C-ikäisten joukkueiden valmennusta. Ja vielä peliuraansa jatkavat pelaajat saivat oppia, kuinka kehittää lajitaitojaan vieläkin paremmiksi.
Keskeinen osa onnistunutta valmennuskoulutusta oli ehdottomasti hyvä ilmapiiri, joka vallitsi kaikkien kurssilaisten ja kouluttajan välillä. Koulutuksen aikana osallistujista ryhmäytyi todella kiinteä porukka. Jokainen uskalsi heittäytyä hommaan täysillä mukaan ja laittaa itsestään 100% likoon. Eivätkä B-tytöt säikähtäneet pelitilanteissakaan vaikka eteen saattoikin astua useamman kymmenen senttiä pidempi Jari Vanttaja. Jälkikäteen on helppo sanoa, että kurssin aluksi luodut tavoitteet saavutettiin loistavasti.
Teksti: Mika Lustig
Lue lisää Suomen Koripalloliiton valmentajakoulutuksesta!
Seuraa, missä ja koska koulutuksia järjestetään – ilmoittaudu mukaan!
