Suomi otti Puolasta niskalenkin varhaisessa vaiheessa Sasu Salinin (20p), Antto Nikkarisen (13p) ja Carl Lindbomin (10p) heittosuman ansiosta. Suomalaisjalat toimivat edellispäivän pitkästä bussimatkasta huolimatta erinomaisesti ja Puolan viisikkohyökkäys oli pahoissa vaikeuksissa suomalaisten vartioidessa syöttölinjoja ja luodessa painetta pallolliseen pelaajaan.
Toisella puoliajalla Suomen avainpelaajat alkoivat väsyä, mutta päävalmentaja Anton Mirolybov marssitti vaihtopenkiltä uutta virtaa. Muiden muassa Mikael Sandberg (9p), Juha Korhonen (8p), Jesse Niemi (8p) ja Tuomas Viertola (6p) vapauttivat Suomen peliä hyökkäyspään onnistumisillaan kolmannen jakson alkuvaikeuksien jälkeen, eikä Puola pystynyt enää haastamaan Suomea kamppailuun ottelun voitosta.
– Iso hatunnosto joukkueelle, joka 18 tunnin bussimatkan jälkeen tuli keskittyneesti kentälle, pelasi todella aggressiivisesti ja fyysisesti ja vei levypallot kovaa kotijoukkuetta vastaan, suitsutti Mirolybov.
– Lisäksi ilahduttavaa oli se, että emme olleet yhden tai kahden pelaajan varassa, vaan onnistumisia tuli sekä penkiltä että aloitusviisikolta sekä isoilta ja pieniltä miehiltä, Mirolybov jatkoi.
Suomi ja Puola kohtaavat uudelleen keskiviikkona iltapäivällä. Joukkueet pelaavat lisäksi torstaina harjoitusottelun.
Puola – Suomi 77-90 (34-46), alle 20-vuotiaiden miesten maaottelu, Wladyslawowo (Puola) 6.7.2010
Sasu Salin 20, Antto Nikkarinen 13, Carl Lindbom 10, Mikael Sandberg 9, Juha Korhonen 8, Jesse Niemi 8, Roope Ahonen 6, Tuomas Viertola 6, Alexi Alanen 4, Niko Malinen 3, Lauri Toivonen 3.
