Vain runkosarjan voittajalla on oikeus suoraan nousuun. Muut mahdolliset sarjapaikat täydennetään SM-karsinnan kautta. Runkosarjan toiseksi sijoittunut joukkue osallistuu SM-karsintaan.
Runkosarjan viimeiseksi jäänyt joukkue putoaa alueelliseen II divisioonaan. Runkosarjan toiseksi viimeinen joukkue osallistuu II divisioonasta mukaan tulevien joukkueiden kanssa I divisioonan karsintoihin.
Naisten SM-karsinta
Naisten I divisioonan toiseksi (2.) sijoittunut joukkue ja SM-runkosarjan viimeiseksi (8.) sijoittunut joukkue pelaavat SM-karsinnan yhdestä SM-sarjapaikasta. SM-karsinta pelataan paras kolmesta -järjestelmällä (karsinnan voittamiseen vaaditaan kaksi voittoa). Ottelusarja alkaa SM-sarjajoukkueen kotikentällä. SM-karsinnan voittanut joukkue pelaa naisten SM-sarjassa kaudella 2010/11.
Naisten I divisioonassa pelaavat alkavalla kauedlla BC Nokia (NokiaRahola), Helsingin NMKY, HoNsU Juniorit (MU/Hongikko), Hyvinkään Ponteva, Pantterit, PuHu Juniorit (Puhuttaret), Tampereen Pyrintö, Tapiolan Honka (Honka Akatemia), Turun Riento sekä ToPo Juniorit kahdella joukkueella ToPo I ja ToPo II.
I divisioonan ensimmäinen kierros pelataan sunnuntaina 4.10.2009.
Otteluohjelmat
- Naisten I divisioonan otteluohjelma, PDF-tiedosto
- Naisten I divisioonan otteluohjelma, Excel-tiedosto
Lisätietoja: Basket.fi:n sarjat-osio
