Sakkorangaistukset perustuvat 26.10. pelatun naisten Korisliiga-ottelu Torpan Pojat – Peli-Karhut jälkeisiin tapahtumiin, kun Kuusi sekä Syrjänen kohdistivat loukkaavia lausuntoja epäurheilijamaisesti erotuomareita kohtaan ottelun päätyttyä.
Kurinpitosääntöjen 4 §:n 1 momentin 4. kohdan mukaan voidaan rangaista sitä, joka liiton, alueen tai seurojen toiminnassa käyttää loukkaavaa tai halveksivaa kieltä tai eleitä, jotka saattavat loukata muita toimintaan osallistuvia henkilöitä tai yleisöä sekä 10. kohdan mukaan, joka liiton, alueen tai jäsenseurojen toiminnassa käyttäytyy lainvastaisesti tai muutoin ilmeisen epäurheilijamaisesti.
Edellä olevan perusteella Koripalloliiton sääntö- ja kurinpitoyksikkö määrää Niko Kuuselle 150€ ja Jussi Syrjäselle 150€ sakon.
Urheilun oikeusturvalautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan joukkueurheilun keskeisenä lähtökohtana on, että erotuomarin ratkaisuja kunnioitetaan. Erityisesti joukkueen valmentajan taholta tapahtuvaa erotuomarin toiminnan voimakasta kritisointia on vakiintuneesti pidetty epäurheilijamaisena. Erotuomaritoiminnan arvostelu on epäurheilijamaista erityisesti silloin, kun moite kohdistuu erotuomariin henkilökohtaisesti ja protestoinnissa haukutaan erotuomaria.
