Näyttökokeessa kokelas osoittaa koripalloliiton valmentajakoulutuksen I-tason sisällöllisen sekä käytännön hallinnan ilman varsinaista osallistumista valmistavaan koulutukseen (tason I jaksot 1.1 – 1.4). I-tason suorittamisen jälkeen henkilö voi hakea II-tason koulutukseen Suomen Urheiluopistolle.
Näyttökoe koostui seuraavista osa-alueista
• Kirjallinen monivalintakoe, max. 10p
• 10 minuutin valmennusnäyte koepaikalla arvottavasta koripallon perustaidosta max. 10p
Tason I näyttökokeilla suorittaneet
| Aittomäki | Vesa | ToPo Juniorit |
| Jaakkola | Petri | Kouvot |
| Kaminen | Juha-Matti | ToPo Juniorit |
| Korpinen | Harri | Rekolan Urheilijat |
| Kousa | Anssi | Tapiolan Honka |
| Lauha | Anssi | Leppävaaran Pyrintö |
| Mikkonen | Timo | Wartti Basket |
| Perttilahti | Heikki | Keravan Kori-80 |
| Seilola | Jani | Karhun Pojat |
| Suomalainen | Anja | Tapiolan Honka |
| Valkama | Juha-Matti | LoKoKo |
Nämä tason I suorittaneet voivat hakea kouluttautumaan seuraavaan tason II kurssitukseen, joka alkaa lokakuussa.
Näyttökokeisiin osallistui yhteensä 19 hakijaa. Konseptille on selkeästi kysyntää, joten Koripalloliitto jatkaa näyttökokeiden järjestämistä. Seuraava näyttökoepäivä järjestetään syksyllä 2010.
