Alkuperäisen aikataulutuksen mukaisesti naisten Suomen mestari oli selvillä viimeistään huhtikuun puolivälin tienoilla. Uusitussa ohjelmassa viimeinen mahdollinen finaali pelataan jo 28.3.2009.
Naisten EM-karsintojen johdosta pitkällä tauolla oleva runkosarja jatkuu tammikuun 24. päivänä ja päättyy 21.2. Pudotuspelit polkaistaan käyntiin 26.2.
Aiemmin runkosarjan viimeisen oli määrä karsia SM-sarjapaikastaan I divisioonajoukkueiden vuoksi. Uusitussa sarjajärjestelmässä yksikään joukkue ei putoa, eikä yksikään karsi, vaan SM-sarja täydennetään kymmenen joukkueen vahvuiseksi kahden divisioonajoukkueen nousulla.
Naisten SM-sarjan kahdeksasta joukkueesta selviää kevään 2009 pudotuspeleihin kuusi parasta. Sijoille 3-6 päätyneet joukkueet taistelevat kahdesta välieräpaikasta puolivälierissä, kun runkosarjan kärkikaksikko palkitaan suorilla välieräpaikoilla.
Vain divarin jumbo karsii
Miesten I divisioonassa Pussihukkien luovuttaminen aiheutti pienempiä muutoksia. Kun aiemmin runkosarjan kahden viimeisen oli määrä karsia sarjapaikastaan II divisioonan parhaimmiston kanssa, nyt karsii vain 11:nneksi eli viimeiseksi jäänyt joukkue.
Divisioonan pudotuspeleihin selviää edelleen runkosarjan kuusi parasta, kahden parhaan matkatessa suoraan välieriin, kun sijoille 3-6 päätyneet pelaavat puolivälierissä. Pudotuspelien voittaja nousee suoraan Korisliigaan ja toiseksi tullut karsii liigapaikasta Korisliigan runkosarjan 11:nnen kanssa.
Lisää aiheesta
Lisätietoja: /sarjat_tulokset/