18-vuotiaiden tyttöjen EM-alkulohko päättyi tappioon

EM-jatkosarjaan mielinyt Suomi koki karvaan pettymyksen tiistaina, kun erinomaista heittopeliä esittänyt Montenegro jätti suomalaiset jalkoihinsa jo avausminuuteilla. Montenegro tykitti ottelun ensimmäisellä kymmenminuuttisella peräti 32 pistettä tähtipelaajansa Snezana Aleksicin lyödessä kaleeriin tahtia. Suomen kirinpoikaset eivät riittäneet, vaan Montenegro vei voiton 74-89 (27-45).

– Kieltämättä harmittaa. Nämä ottelut ovat niin pienestä kiinni loppujen lopuksi. Me ei oltu henkisellä puolella valmiita tämän ottelun alussa, 18-vuotiaiden tyttöjen apuvalmentaja Jussi Laakso myönsi.

Suomi kiristi puolustustaan selvästi katastrofaalisen avausjakson jälkeen, mutta Montenegro piti piste-eron tiukasti kahdessakymmenessä. Vielä ottelun päätösneljänneksellä Suomella oli mahdollisuus kiriä, kun parin minuutin 13-0-jakso toi Suomen yhdeksän pisteen päähän. Lopussa Suomi pyrki rinnalle vielä yrittäen pysäyttää kelloa, mutta aika kävi armotta vähiin.

– Makseltiin koko loppumatsin ajan ensimmäisen kymmenminuuttisen nukahduksista, Laakso jatkoi.

Suomalaisten parhaasta esitystä vastasivat totutusti Henna Salomaa (26/5/4 syöttöä) ja Hanna Vapamaa (22/6/4 syöttöä/4 riistoa). Kia Ignatius täydensi kaksikkoa mainiosti (13/11/5 syöttöä).

Suomi taistelee jatkossa sijoituksista 9.-16. Keskiviikkona vastaan asettuu Portugali, jonka jälkeen Suomi kohtaa torstaina Belgian.

Suomi (18-vuotiaat) – Montenegro (18-vuotiaat) 74-89 (27-45), EM-kisojen alkulohkon ottelu, Timisoara (ROM) 3.7.2007

Kaltiokallio Maija-Leena 1/4/3 syöttöä/4 riistoa
Jortikka Jutta 6/1
Tuomi Aino 0/1
Ignatius Kia 13/11/5 syöttöä
Salomaa Henna 26/5/4 syöttöä
Scheiman Mette 0/3
Vapamaa Hanna 22/6/4 syöttöä/4 riistoa
Lindén Pauliina 0/0
Eerikinharju Meriem 0/0
Wirtanen Aino 0/6
Mäkelä Margareeta 6/3/3 riistoa
Karvonen Suvi 0/2

Päivitetty