Gerald Lee on parhaillaan New Yorkin osavaltiossa sijaitsevassa Dowling Collegessa, jossa hän osallistuu perjantai-iltana paikallista aikaa Hall of Fame –juhlallisuuksiin.
Lee saapui Suomeen vuonna 1973 Helsingin NMKY:n riveihin valmistuttuaan Dowling Collegesta. Lahden NMKY:n, Orimattilan Jymyn ja uudelleen HNMKY:n kautta Lee siirtyi vuonna 1984 Uuteenkaupunkiin, jossa Lee pelasi mestaruussarjatasolla aina vuoteen 1997 saakka.
Tilastollisesti Gerald Leen ura hakee veroistaan. Hän teki pelaajaurallaan 12.556 pistettä, jolla hän johtaa yhä kaikkien aikojen korintekijätilastoa Suomessa. Maagisen 10.000 pisteen rajapyykin Lee rikkoi ensimmäisenä pelaajana Suomessa vuonna 1992. Yhden ottelun piste-ennätyksekseen Lee heitti 53 pistettä (HNMKY 1975) koko uran keskiarvon ollessa 22,0. Uran mittavuudesta kertoo jotain sekin, että Lee tehtaili 20 pisteen tai sitä suuremman keskiarvon peräti 16 mestaruussarjakaudella.
Pistenikkariakin paremmin Lee tunnettiin pallorosvona. Lee oli mestaruussarjan paras pallonriistäjä vuosina 1987-92 ja 1994. Kauden 1986-87 riistokeskiarvo 4,33 on yhä kaikkien aikojen ennätys.
Vuosina 1984 (HNMKY) ja 1990 (UU) Suomen mestaruuden voittanut Lee oli kautta aikojen ensimmäinen pelaaja SM-sarjassa, joka saavutti yhdessä ottelussa ns. triplatuplan (kaksinumeroiset luvut kolmella osa-alueella). Tämä tapahtui 26.11.1986 ottelussa UU-Huima, jolloin Lee teki 34 pistettä, otti 11 levypalloa ja riisti pallon vastustajalta 10 kertaa.
Suomen mestaruuksiensa lisäksi Lee voitti Uudellekaupungille kaksi Suomen Cup –mestaruutta vuosina 1986 ja 1988.
Kansalaisuuden saatuaan Gerald Lee pelasi urallaan kahdeksan miesten maaottelua Suomen paidassa tehden niissä yhteensä 40 pistettä. Pelatessaan ensimmäisen maaottelunsa (Ruotsia vastaan 2.5.1992) Lee oli 41-vuotias ja tuolloin maajoukkuehistorian vanhin tulokas. Tapaus ylitti aikanaan myös kansainvälisen uutiskynnyksen. Sittemmin kyseinen ennätys siirtyi Greg Joynerille, joka debytoi maajoukkueessa 42-vuotiaana vuonna 2000.
Korihaiden edustusjoukkueen valmentamisen Gerald Lee aloitti vuonna 2002 ohjattuaan seuran juniorijoukkueita vuodet 1984-2001. Ensimmäinen kausi toi tullessaan nousun I divisioonasta mestaruussarjaan. Alkava Sparliiga-kausi on näin ollen Leelle toinen pääsarjatasolla vastuuvalmentajana.
Lisätietoja: /sarjat_tulokset/sparliiga/