Miesten universiadijoukkueella tappiollinen avaus

Suomen miesten universiadijoukkueen alkusarja Kiinan Shenzhenissä järjestettävissä ”opiskelijoiden olympialaisissa” alkoi 71-92 (37-44)-tappiolla Etelä-Korealle. Suomen kohtaloksi koitui huono kaukoheittopeli.

Matias Ojalan ja Suomen miesten universiadijoukkueen urakka Kiinassa alkoi tappiolla Etelä-Korealle. Kuva: Francois Perthuis.

Suomi johti vielä avausjakson lopussa kolmella pisteellä, mutta toisesta jaksosta alkaen Etelä-Korea sai pelistä yliotteen Suomen hyökkäysvaikeuksien johdosta. Kolmannella jaksolla Suomi ei saanut enää hyökkäystään lainkaan tasapainoon, kun joukkueen vapaatkin kaukoheitot osuivat rautoihin. Suomi yritti ottelussa 30 kolmosta, joista vain neljä upposi koriin.

Kentän tehokkain oli Etelä-Korean 189-senttinen pelinrakentaja Jung-Hyun Lee (31/0), joka aiheutti sekä kaukoheitoillaan että läpiajoillaan suomalaispuolustukselle ylipääsemättömiä vaikeuksia. Suomen ykkönen oli 19 pistettä heittänyt Antti Kanervo.

Suomi kohtaa varhain sunnuntaiaamuna Suomen aikaa Israelin.

Etelä-Korea – Suomi 92–71 (17–20, 44–37, 73–53), miesten universiadien koripallon alkulohko, Shenzhen (Kiina) 13.8.2011

Suomi: Antti Kanervo 19/2, Petri Heinonen 10/8, Matti Nuutinen 8/4, Carl Lindbom 7/6, Roope Ahonen 7/3, Jesse Niemi 7/2, Antto Nikkarinen 6/2/4 syöttöä/4 riistoa, Juho Nenonen 3/1, Matias Ojala 2/4, Samuli Vanttaja 2/1, Michael Pounds 0/0, Lauri Toivonen 0/0.

Etelä-Korea: Jung Hyun Lee 31/0, Jaeseok Jang 17/6, Jaehyun Park 16/5/4 syöttöä.