Romanian koko- ja puolenkentän fyysinen träppipuolustus oli lamaannuttaa Suomen jo alussa.
– Ekoilla minuuteilla me suorastaan lahjoitettiin palloa vastustajalle. Meille tuli etenemisessä uskalluksen puute. Pelattiin tyhmästi, eikä oikein osattu purkaa prässiä, Suomen apuvalmentaja Jussi Laakso kertaa.
Suomi sai vielä juonesta kiinni ja hivuttautui pariin otteeseen tasoihin. Vielä ottelun kolmannen kymmenminuuttisen lopulla Suomi ja Romania olivat tasapisteissä. Päätösneljänneksellä ratkaisijaksi nousi Romanian heittävä takamies Ramona Tarta (23p), jota Suomi ei saanut kuriin.
– Kia Ignatius puolusti Tartaa, kunnes joutui viiden virheen vuoksi suihkuun. Sen jälkeen meillä ei oikein ollut vastaajaa hänelle. Tarta on aiemmin tehnyt viitisen pinnaa ottelua kohden, joten hänen panoksensa tuli tavallaan yllätyksenä.
Romanian paras pisteidentekijä oli odotetusti taitava laitahyökkääjä Claudia Pop (27/8).
Salomaa sai aplodit
Suomen korkeimmasta pistesaldosta vastasi jälleen Henna Salomaa, joka heitti 28 pistettä. Kolmensadan hengen romanialaiskatsomo antoi kohteliaat aplodit Salomaalle, kun tämä poistui vaihtopenkille minuuttia ennen ottelun loppua.
Kia Ignatius uurasti erityisesti puolustuspäässä erinomaisesti. Orimattilan Hanna Vapamaa haki 18 pisteensä lisäksi hulppeat 16 levypalloa.
– Salomaa ja Ignatius pelasivat loistavasti. Vapamaa on puolestaan ”luonnonlapsi”, jolla on vielä opeteltavaa kansainvälisessä pelityylissä. Hyvä suoritus joka tapauksessa, Laakso toteaa.
Laakso totesi mukisematta Romanian olleen parempi ja ansainneen voittoonsa. Samaan hokemaan yhtyi Kia Ignatius, joka kielsi puheet joukkueen mahdollisesta ylilatautumisesta.
– Ei pidä paikkaansa, hyvillä mielin ja melko paineetta lähdettiin otteluun. Romania pelasi vain todella hyvän ottelun, Ignatius myöntää.
Suomi kohtaa maanantaina alkulohkon jumboksi uumoiltun Luxemburgin. Suomi on pakkovoiton edessä, jos Suomi mielii välttää jumbokarsinnat. Tiistaina vastaan asettuva Montenegro hävisi avausottelussaan viidellä pisteellä Romanialle, mutta voitti Luxemburgin 83-40.
Suomi (18-vuotiaat) – Romania (18-vuotiaat) 71-85 (35-42), tyttöjen EM-kisojen alkulohkon ottelu, Timisoara (ROM) 1.7.2007
| Kaltiokallio Maija-Leena | 0/1 |
| Jortikka Jutta | 2/1 |
| Tuomi Aino | 0/0 |
| Ignatius Kia | 7/2 |
| Salomaa Henna | 28/4 |
| Scheiman Mette | 8/2 |
| Vapamaa Hanna | 18/16/4 riistoa |
| Lindén Pauliina | 0/1 |
| Eerikinharju Meriem | 0/0 |
| Wirtanen Aino | 0/1 |
| Mäkelä Margareeta | 6/4 |
| Karvonen Suvi | 2/2 |