Seuraava askel päätökseen

Koripalloliiton vuoden kestänyt seurakehitysohjelma Seuraava askel on saatu päätökseen. Raskaan mutta antoisan vuoden aikana seitsemän seuraa kehitti oman ja muiden seurojen toimintaa suurin harppauksin eteenpäin. Konkreettisena tavoitteena oli osalla muun muassa saada Nuoren Suomen Sinetti seuralle.

Imoittautuminen nuorten valtakunnallisiin sarjoihin on käynnissä.

Kahdeksan viikonlopun aikana ehdittiin käydä asioita laidasta laitaan. Kehitysohjelman aluksi alettiin tehdä tai päivittää toimintakäsikirjaa, osa aloitti sen jopa tyhjästä. Seuran tavoitetta pohdittiin usealla jaksolla ja jokainen seura päivitti oman seuran arvonsa sekä itselleen selväksi että nettisivujen kautta myös koko kansalle tiedoksi. Seuran eri toimijoiden toimenkuvia, vastuita sekä tehtäviä pyrittiin saamaan kirjalliseen muotoon koko seuran toimintaa helpottaakseen.  Jokainen seura pohti omia arvojaan ja ilahduttavan monelta ne löytyvät nykyään jopa kotisivujen etusivulta.

Talousosiossa käytiin läpi sekä lain vaatimia että suosittelemia asioita aina erotuomaripalkkioiden maksamisesta tilipäätöksestä saataviin tietoihin. Monelta seuralta puuttui vielä talousohjesääntö, joita kasattiin viikonlopun aikana ja sen jälkeen. Yhteiskuntavastuista sekä kuntayhteistyöstä puhuttiin lähes joka jaksolla. Seura työnantajana -jaksolla saatiin hyviä vinkkejä työllistämiseen sekä tukien hakemiseen. Monella seuralla onkin nyt Sportti työllistää -tuella palkattu henkilö tai henkilöitä.

Viestintäosiossa keskityttiin viestintäsuunnitelman tekoon sekä painotettiin sisäisen viestinnän tärkeyttä. Lisäksi kaikkien seurojen nettisivut arvioitiin ammattilaisten toimesta. Kaikilta löytyi paljon parantamisen varaa ulkoisessa viestinnässään, puhumattakaan sisäisestä viestinnästä seurassa. Seurojen kotisivut ovat prosessin aikana parantuneet ja selkiytyneet. Viikonlopun aikana pohdittiin kovasti myös tahatonta viestintää sekä sitä, millaisen kuvan seurasta henkilöiden käyttäytymismallien mukaan seurasta halutaan antaa.

Itse valmentamiseen seurassa keskityttiin Vierumäen osiolla, jossa päästiin seuraamaan myös All Stars -leiriläisten ja maajoukkuevalmentajien työskentelyä. Vinkkejä maajoukkuestaffilta päivittäisvalmennukseen kaivattaisiin entistä enemmän esimerkiksi seurakäyntien osalta. Myös yhteistä pelitavan linjaa toivottiin liiton puolelta tarjottavan.

Kaikki seurat painottivat päätösjaksolla kahta tärkeintä asiaa raskaan koulutuksen jälkeen. Toimintakäsikirjan päivittäminen ja sisällyttäminen seuran jokapäiväiseen toimintaan koettiin ehdottomasti tärkeimmäksi asiaksi seuran kehityksen kannalta. Mikäli toimintakäsikirjaa ei ole tai se on puutteellinen, ei seuran tavoitetta ja ongelmatapauksissa toimintatapoja pysty kukaan hallinnoimaan. Kehitysohjelmassa toiseksi tärkeimmäksi asiaksi seurat painottivat yhteisöllisyyden ja muilta oppimisen.  Jokainen seura toimii eri tavalla, mutta samoja virheitä on turha toistaa seurasta seuraan. Vinkkejä muilta saatiin vuoden aikana hurjasti ja vertaistuki oli – ja on varmasti tulevaisuudessakin – hurjan tärkeää päivittäisen jaksamisen kannalta.

Kaikki seurat olivat sitä mieltä, että vaikkakin kahdeksan viikonloppua perjantaista sunnuntaihin oli todella raskas paketti, oli kokonaisuus kuitenkin ehdottomasti seuran kannalta hyödyllinen ja antoisa. Seurat lähettivätkin terveisiä Koripalloliiton johdolle; kehitysohjelmia tulisi järjestää ehdottomasti myös jatkossa, kenties vain kevennetyssä muodossa.

Seuraava askel -kehitysohjelmaan osallistuivat BC Nokia, Leppävaaran Pyrintö, Loimaan Korikonkarit, LoU Basket, Oulun NMKY, PuHu Juniorit sekä SB-Girls. Jokainen seura teki vuoden aikana saavutetuista asioistaan esityksen. Kaikki esitykset (.ppt) löytyvät alta.

Päivitetty

Kategoriat