Suomen 15-vuotiaat pelasivat ensimmäisen maaottelunsa

Vuonna 1989 syntyneiden eli 15-vuotiaiden poikien maajoukkue aloitti toimintansa vuoden alussa. Lauantaina ryhmä pelasi ensimmäisen maaottelunsa. Ruotsin Huskvarnassa pelatussa ottelussa isännät olivat Suomea niukasti parempia lukemin 80-76.

Tasaisena edenneen ottelun ratkaisut syntyivät vapaaheittoviivalta. Ruotsi nakutti viimeisten minuuttien aikana saamansa bonusheitot sisään. Suomi hukkasi myös muutaman kerran pallon kohtalokkaasti puolikentässä, joka kostautuivat Ruotsin helppoina koreina.

Suomella oli mahdollisuus viedä ottelu jatkoajalle seitsemän sekuntia ennen loppua tilanteessa 79-76, mutta avoimesta paikasta heitetty kolmen pisteen heitto meni täpärästi ohi.

Puoliajalla Suomi oli kuuden pisteen (39-33) johtoasemassa. Ottelun tasaisuudesta kertoo se, että johto vaihtui pelin tiimellyksessä peräti 20 kertaa.

Suomen parhaimmiston muodostivat BC Nokian Tomi Kankaanpää (13/4), Visa-Basketin Otto Ståhlhammar (11/4) sekä Helsingin NMKY:n Tuukka Sariola, joka haki kymmenen levypalloa.

Ruotsi ja Suomi kohtaavat toistamiseen sunnuntaina.

Ruotsi – Suomi 80 – 76 (33-39), 15-vuotiaiden poikien maaottelu, Huskvarna, Ruotsi 14.8.2004

Tomi Kankaanpää 13/4
Ilpo Pehkonen 4/2
Ville Viita 8/4
Antti Kanervo 8/1
Janir Goresh 2/1
Otto Stålhammar 11/4
Jukka Rajamäki 3/0
Väinö Kuusela 8/4
Emil Lundsten 3/1
Tuukka Sariola 7/10
Jan Eklund 3/2
Juho Laakkonen 6/2

Lisätietoja: /maajoukkueet/poikien_maajoukkueet/15-vuotiaat_pojat/