Suomen 16-vuotiaat tytöt silppusivat Bosnia-Hertsegovina

Suomen 16-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue pelaa huomenna B-divisioonan EM-kisojen viidennestä sijasta, kun Sudenpennut veti avausneljänneksen aikana Bosnia-Hertsegovinaa vastaan vankan eron, joka säilyi loppulukemiin 71-59 (44-29) asti. Suomi lähtee maksamaan huomenna kalavelkoja Portugalille.

Noora Markkanen oli avainroolissa, kun Suomen 16-vuotiaat tytöt päihittivät Bosnia-Hertsegovinan. Kuva: Ville Vuorinen.


Kun Suomen viimeistely ja joukkuepuolustus olivat kohdillaan, niin Sudenpennut kokosi kaksinumeroisen johdon jo ensimmäisen kymmenen minuutin aikana. Johto heilui valtaosan pelistä kymmenen pisteen paremmalla puolella, vaikka Bosnia-Hertsegovina kiri hetkeksi eron päätösneljänneksellä viiteen pisteeseen. Suomi vastasi 10-3-juoksulla, joka turvasi voiton suomalaisten nimiin.

– Isoin asia oli, että joukkue kokoontui eilisen tappion jälkeen yhteen ja juttelivat pahan olon pois. Aamulla harjoituksissa oli hyvähenkinen ryhmä, josta näki, että he ovat valmiita pelaamaan. Se näkyi, koska Bosnia-Hertsegovinan tasoinen joukkue ei anna löysää pelaamista anteeksi, jos haluaa tulosta, Suomen päävalmentaja Jussi Räikkä kommentoi.

Suomen kärkipelaaja oli plusmiinus-tilastossa +22 kirjannut Noora Markkanen (15/1/4 syöttöä), jonka taakkaa kevensivät eilisen tapaan mainiosti pelannut Janette Aarnio (15/7/5 syöttöä) ja aina luotettava Awak Kuier (24/10/4 torjuntaa).

Lisätietoja: Ottelutilastot