Loimaan Bisonsin taival Itä-Euroopan VTB-Liigassa sai jatkoa maanantaina kotiottelulla, kun georgialainen Vita Tbilisi saapui Loimaan liikuntahallin asiantuntevan yleisön eteen. Ennen maanantai-illan kamppailua jokaisen ottelunsa tällä kaudella hävinnyt georgialaisryhmä lähti otteluun selkeänä altavastaajana, mutta aloitti ottelun pirteästi viemällä avausjakson nimiinsä pisteen erolla.
Toisen kymmenminuuttisen aikana Bisons osoitti heräämisen merkkejä, mutta vielä jakson puolenvälin tienoilla Vita piti johtoasemaa hallussaan. Bisons vei jakson päätösminuutit kuitenkin numeroin 12-4 ja lähti puoliajan isolle tauolle kahdeksan pisteen johdossa.
Vitan pirteä pelaaminen jatkui myös ottelun toisella puoliajalla, mutta Bisonsin kivenkova puolustus nosti isännät ensin johtoasemaan ja lopulta tuntuvalle karkumatkalle. Päätösjakson alkupuolella ero kävi jo 19:ssä pisteessä, eikä Bisonsin johtoasema ollut enää tuon kolmannen jakson ryhtiliikkeen jälkeen uhattuna. Päätöslukemiksi Loimaan liikuntahallin illassa merkittiin Bisonsin turvalliset 89-73 (50-42) –voittonumerot.
Bisonsin ykkösnimenä toimi tuttuun tapaan laituri Martin Zeno, joka paukutti tilastorivikseen 26 pistettä, 8 levypalloa ja 6 koriin johtanutta syöttöä. Kaksinumeroisille pistelukemille itsensä ottelussa heittivät myös Ilari Seppälä (11 pistettä) ja Mikko Koivisto (12).
Vitan parhaimmistoon maanantain kamppailussa kuuluivat debyyttinsä georgialaisten riveissä tehneet jenkit, takamies Andre Jones Jr. (15/8 levypalloa) ja laituri Omar Thomas (22/13).
Ottelutilastot: Bisons – Vita
