
WB/Capitals oli A-tyttöjen finaaliavauksessa hienoisessa etulyöntiasemassa Honka Akatemiaan nähden 30 minuuttia, mutta karkasi täysin omille teilleen neljännellä jaksolla, joka päättyi Capitalsin hyväksi 27–13. Capitals kirjautti finaaliavauksen nimiinsä 74–53 (32–28).
– Neljännellä jaksolla pelasimme joukkueena ja löysimme joukkuepelaamisen molemmissa päissä kenttää. Siihen asti olimme pläränneet palloa liikaa ja pelanneet 1-1-korista, WB/Capitalsin päävalmentaja Panu Pedersen kertasi.
Capitalsin kärkikolmikon muodostivat Janniina Salminen (16/4), Noora Järvikangas (15/5/3 blokkia) ja Audrey Mulumba (11/14/3 riistoa). Petra Noponen (13/4) oli Honka Akatemian pisteykkönen.
WB/Capitals johtaa finaalisarjaa voitoin 1-0. Toinen osaottelu pelataan sunnuntaina Espoossa.
A-tyttöjen SM-pronssit irtosivat Orimattilaan. Paikallinen Jymy otti ottelunsa Espoo Basket Teamia vastaan haltuunsa kolmannella jaksolla ja johti viimeisen minuutin alkaessa pistein 63–54. EBT nousi vielä kolmen pisteen päähän, mutta kotijoukkue vei mitalit 66–63 (29–34)-voitollaan.
Pronssijoukkue Jymyn parhaat olivat Kaisa Kuisma (21/6) ja Tessa Virtanen (11/13). Niina Mattila (16/18) kannatteli EBT:ta.
HNMKY hurjana B-poikien finaaliavauksessa
Läpi kauden tappiottomasti pelannut Helsingin NMKY jatkoi ylivoimaansa B-poikien finaalien ensimmäisessä osaottelussa lauantaina.
HNMKY puhkoi joukkuepuolustuksellaan ToPosta ilman ja rutisti ensimmäisen kahdesta mestaruuteen vaadittavasta otteluvoitosta lukemin 67–49 (46–24).
Matias Suvanto (21/10/3 riistoa) ja Miikka Nieminen (18/4/4 syöttöä/3 riistoa) olivat kotijoukkueen avainhahmot. ToPosta Matias Oksa (13/3) heitti korkeimmat pisteet.
Lisätietoja: A-tyttöjen SM-sarja
Lisätietoja: B-poikien SM-sarja
