Nuorten SM-sarjojen peliformaatit uudistuvat

Suomen Koripalloliiton hallitus on hyväksynyt nuorten SM-sarjojen uudistusesityksen. Tulevalla pelikaudella 2007-08 A- ja B-nuorten SM-sarjoihin selviytyy kuhunkin kymmenen joukkuetta, jonka lisäksi pelataan kymmenen joukkueen I divisioonat. Sarjojen peliformaatteja on lisäksi selkiytetty ja ottelumääriä lisätty.

Kuluneella pelikaudella nuorten SM-sarjoihin selviytyi 16 joukkuetta, jotka pelasivat kahdessa eri alkulohkossa ja jatkoivat pelejään kolmessa välisarjalohkossa.

Kaudella 2007-08 A- ja B-nuorissa kymmenen parasta joukkuetta selviytyy SM-sarjaan ja kymmenen seuraavaksi parasta I divisioonaan.

Nuorten SM-sarjoissa pelitapa on yksinkertainen; kaksinkertainen runkosarja, jonka neljä parasta selviytyy välieriin. Pudotuspelit pelataan paras kolmesta –menetelmällä. I divisioonat noudattavat samaa linjaa. Ainoan poikkeuksen tekee se, että kaksinkertaisen runkosarjan neljän parhaan pudotuspelit pelataan Final Four –lopputurnauksena.

SM-sarjoihin suoritetaan kaksivaiheiset karsinnat. Ilmoittautuneet joukkueet suorittavat aiemmilta vuosilta tutun joukkuerankkauksen, jonka viisi parasta selviytyy suoraan karsintojen toiseen vaiheeseen. Mikäli yksittäiseen SM-sarjaan ilmoittautuu 35 joukkuetta tai enemmän suoritetaan esikarsinta, johon osallistuvat joukkueet, joiden ranking-sijoitus on 30. tai suurempi.

22-vuotiaiden SM-sarjoja tai –turnauksia ei pelata kaudella 2007-08.

SM-sarjojen ja I divisioonien ulkopuolelle karsinnoissa jääneet joukkueet voivat osallistua turnausmuotoisesti pelattavaan II divisioonaan, johon pääsee myös suoraan ilmoittautumalla.

Nuorten valtakunnallisten sarjojen uudistuksella haetaan sarjojen, erityisesti I divisioonan, kilpailullisen tason nousua, yksittäisen runkosarjaottelun merkityksen kasvua ja otteluiden tasaista jakautumista lokakuun ja maaliskuun väliselle ajalle.

Lisäuudistuksena nuorten valtakunnallisiin sarjoihin tulee ottelutilastointijärjestelmän vaihdos. Nuorten SM-sarjoissa sekä I divisioonissa ryhdytään käyttämään samaa tilastointiohjelmaa, joka oli pelikaudella 2006-07 käytössä miesten ja naisten pääsarjoissa.

Nuorten valtakunnalliset sarjat 2007-08 pähkinänkuoressa

  • Karsintojen kymmenen (10) parasta joukkuetta SM-sarjaan
  • Karsintojen kymmenen (10) seuraavaksi parasta joukkuetta I divisioonaan
  • Muut joukkueet karsinnoista tai suoraan ilmoittautumalla II divisioonaan, joka pelataan turnausmuotoisena
  • SM-sarja: 10 joukkueen kaksinkertainen runkosarja ja neljän joukkueen pudotuspelit paras kolmesta -menetelmällä
  • I divisioona: 10 joukkueen kaksinkertainen runkosarja ja neljän joukkueen pudotuspelit Final Four –tapahtumassa yksipäiväisenä
  • II divisioona: kaikille avoin sarja, joka pelataan turnausmuotoisena, neljän joukkueen Final Four -tapahtuma yksipäiväisenä
  • 22-vuotiaiden SM-sarjoja tai –turnauksia ei pelata

Lisätietoja: /sarjat_tulokset/