Korisliiga-kausi 2010/11 käyntiin syyskuussa

Korisliiga-kausi 2010/11 pyörähtää käyntiin perjantaina 24. syyskuuta kuudella liigapaikkakunnalla. Korisliigan 12 joukkueesta jokainen pelaa kaikkiaan 44 ottelun mittaisen runkosarjan, joka päättyy lauantaina 26. maaliskuuta. Suomen mestaruus ratkeaa huhti-toukokuun 2011 taitteessa.

Olli Ahvenniemen tuplatupla (14/10) avitti Pyrinnön voittoon Tampereella vierailleesta Salon Vilppaasta. Kuva: Tytti Nuoramo.

Korisliigassa pelaa alkavalla kaudella 12 joukkuetta, joista kaikki kohtaavat toisensa neljästi – kahdesti kotona ja kahdesti vieraissa. Korisliiga viettää joulutaukoa 19.-27. joulukuuta, jonka lisäksi joukkueet pelaavat runkosarjaottelunsa hieman viime kausia väljemmässä rytmissä. Runkosarja päättyy lauantaina 26. maaliskuuta, ja pudotuspelien ensimmäinen kierros pelataan 1. huhtikuuta.

Runkosarjan avauskierroksen ottelut toimivat samalla Suomen cupin puolivälieräotteluina. Avauskierroksella ToPo isännöi Tampereen Pyrintöä viime kevään finaalien ”uusintaottelussa”, Honka kohtaa kotonaan pronssijoukkue Kouvot, Kauhajoen Karhu matkustaa kevään 2009 Suomen mestari Namika Lahden vieraaksi, sarjanousija Porvoon Tarmo isännöi Joensuun Katajaa, UU-Korihait saa Pohitulliin vieraakseen Salon Vilppaan ja Lappeenrannan NMKY mittaa KTP:n kunnon.

Korisliigan 12 joukkueesta pudotuspeleihin selviää kahdeksan. Runkosarjan viimeiseksi sijoittunut joukkue putoaa suoraan I divisioonaan kaudeksi 2011/12, ja I divisioonan voittaja nousee vastapainoksi Korisliigaan. Runkosarjan toiseksi viimeiseksi sijoittunut kohtaa I divisioonan toiseksi sijoittuneen joukkueen kaksivaiheisessa liigakarsinnassa.

Mikäli runkosarjan kaksi viimeistä ovat tasapisteissä sarjan päättyessä, pelataan 31.3.-2.4. kaksiosaiset esikarsinnat suorasta tippujasta ja karsintaan joutuvasta. Esikarsinnat ratkeavat kahden ottelun yhteistuloksella.

Runkosarjan toiseksi viimeinen ja I divisioonan kakkonen pelaavat 6.-10.4. paras kolmesta -järjestelmällä paikasta Korisliigassa kaudelle 2011/12.

Korisliigan pudotuspeleissä niin puolivälierät, välierät kuin finaalitkin pelataan paras viidestä -järjestelmällä. Pronssiottelu pelataan 23.4. runkosarjassa paremmin sijoittuneen pronssiottelujoukkueen kotikentällä.

Korisliigassa pelaavat kaudella 2010/11 Espoon Honka, Joensuun Kataja, Kauhajoen Karhu, Kouvot (Kouvola), KTP-Basket (Kotka), Lappeenrannan NMKY, Namika Lahti, Porvoon Tarmo, Salon Vilpas, Tampereen Pyrintö, ToPo (Helsinki) ja UU-Korihait (Uusikaupunki).

Päivitetty