Runkosarjan jälkeen naisten SM-pudotuspeleihin osallistuu runkosarjan neljä parhaiten sijoittunutta joukkuetta. Edellisiltä vuosilta tuttu puolivälierävaihe jää kokonaan väliin, ja pudotuspelit käynnistyvät suoraan välierävaiheesta. Välierien otteluparit ovat 1. – 4. ja 2. – 3., ja välierät pelataan paras viidestä -järjestelmällä, jossa sarjan voittamiseen vaaditaan kolme voittoa.
Välierien voittajat kohtaavat finaalisarjassa, joka alkaa runkosarjassa paremmin sijoittuneen kotikentältä. Myös finaalit pelataan paras viidestä -järjestelmällä. Finaalisarjan voittaja on Suomen mestari. Pronssiottelussa kohtaavat välierissä hävinneet joukkueet, ja ottelu pelataan runkosarjassa paremmin sijoittuneen kotikentällä.
SM-sarjasta ei putoa runkosarjan päätteeksi suoraan yhtään joukkuetta. SM-runkosarja viimeinen joukkue (8.) ja naisten I divisioonan toiseksi (2.) sijoittunut joukkue pelaavat SM-karsinnan yhdestä SM-sarjapaikasta. SM-karsinnat pelataan paras kolmesta -järjestelmällä, jossa karsinnan voittamiseen vaaditaan kaksi voittoa. Ottelusarja alkaa SM-sarjajoukkueen kotikentällä, ja karsinnat voittanut joukkue pelaa naisten SM-sarjassa kaudella 2010-2011. I divisioonan voittaja nousee puolestaan suoraan SM-sarjaan.
Naisten SM-sarjassa pelaavat kaudella 2009-2010 Catz (Lappeenranta), Espoo Team, Forssan Alku, Peli-Karhut (Kotka), Äänekosken Huima, Orimattilan Jymy, HoNsU (Jyväskylä) sekä Keravan Kori-80.