Naisten SM-sarjaan 11 joukkuetta kaudelle 2012-13

Suomen Koripalloliiton hallitus on päättänyt täydentää naisten SM-sarjaa yhdellä joukkueella, Turun Riennolla. Näin ollen Suomen mestaruudesta pelaa tulevalla pelikaudella 11 joukkuetta. Samalla I divisioona supistuu yhdeksän joukkueen suuruiseksi.

Myös Turun Riento pelaa naisten SM-sarjassa kaudella 2012-13.

Liittohallituksen päätöksen taustalla on tapahtumasarja, joka käynnistyi, kun Espoo Basket Team ja Tapiolan Honka päättivät olla jatkamatta Espoo Team –nimeä kantanutta yhteisjoukkuettaan. EBT luopui sen nimissä olleesta sarjapaikasta, jonka Koripalloliiton hallitus myönsi myöhemmin Hongalle arvioituaan vapautunutta paikkaa anoneita seuroja.

Tapiolan Hongan lisäksi SM-sarjapaikasta oli kiinnostunut Turun Riento. Riennon pyynnöstä liittohallitus otti sarjapaikka-asian uudelleen käsittelyyn ja päätyi myöntämään naisten SM-sarjapaikan myös Turun Riennolle.

– Ratkaisu syntyi urheilullisin perustein. Naiskoriksen ympärillä on tapahtunut positiivisia asioita ja mielestämme päätös tukee tätä kehityssuuntaa, kommentoi Koripalloliiton toiminnanjohtaja Vesa Walldén.

Pelikaudella 2012-13 naisten SM-sarjan 11 joukkuetta pelaavat kolminkertaisen sarjan, jonka kahdeksan parasta selviytyy pudotuspeleihin. Runkosarjan kaksi heikointa putoaa sarjaporrasta alemmas I divisioonaan.

Yhdeksän joukkueen suuruiseksi supistunut I divisioonan runkosarja pelataan kaksinkertaisena. Sen neljä parasta jatkavat pudotuspeleihin, joiden voittaja nousee SM-sarjaan.

Kaudella 2013-14 sekä naisten SM-sarjassa että I divisioonassa pelaa kymmenen joukkuetta.

Lisätiedot: Lisää naisten SM-sarjan uutisia

Päivitetty

Henkilöt